vrijdag 17 oktober 2014

Tarot: Aas van Zwaarden


Whoehoe het is weer tijd voor een nieuwe tarotkaart! Ik weet het, het is een tijdje blijven liggen. Voor een paar weken had ik een kleine tarotvakantie. Nou niet echt een vakantie, ik heb me even verdiept in het werken met de tarot in plaats van de individuele kaarten. Het was gewoon een kwestie van verandering van spijs ;)

Maar hier is ie dan, de aas van zwaarden! En er gaat meteen een belletje rinkelen in mijn hoofd. De druppels van Gods liefde, ze zijn er weer. Met zijn zessen dit keer. Ik ben benieuwd hoe zich dat vertaalt in een trekking. 

Laten we verder bij het begin beginnen, dat maakt het makkelijker. Er is een hand, die uit de wolken komt en het zwaard vasthoudt. Onder de hand op aarde zie ik bergen, maar tussen die bergen zitten er enkele blauwe bij. Bij de Maan waren blauwe bergen mogelijk water. Bij het begin van het ontstaan van onze aarde waren er enkel bergen en zeeën. De Aas van Zwaarden is de eerste kaart van het kleine arcana en het begin van het begin. Zwaarden worden namelijk gelinkt aan het oosten en daarmee lucht en de lente. Dit is het begin van het jaar, daar waar ideeën ontstaan. Is het dat wat we terugzien in de blauwe bergen?

Verder is het erg opvallend dat er een kroon rond zweeft. En aan die kroon hangen nog eens 2 soorten planten. Na een eerste impressie denk ik dat de linkertak een maretak is, maar of het dat ook werkelijk is?

Theorie:
De takken waar ik het eerder over had zijn een olijftak en een palmblad. De Olijfboom is een symbool voor overwinning en eer terwijl het palmblad voor recht vaardigheid en vrede. E-Het is duidelijk dat hier een dualiteit wordt aangeduid. Maar in plaats van deze dualiteit als een zwart-wit principe te bekijken merk je hier dat een aanvulling wordt weergegeven. De ander kan in plaats van een vijand een aanvulling zijn op jouw manier van doen, zodat je er sterker uit komt. Kijk naar een relatie, de ander kan een volledig ander standpunt innemen ten opzichte van jou, maar je kunt elkaar erin sterken en samen leren van elkaar. Samen neem je misschien nog wel een heel nieuw derde standpunt in en wordt je onoverwinnelijk. Als je tegen elkaar staat blijf je vast in je denkpatroon zitten, allebei. En wat heeft de wereld daaraan? Zoals iemand zei waar ik veel bewondering voor heb: Wat is de wereld opgeschoten met alle oorlogen? 

Crowley gaf elke kaart een titel waar we meer uit kunnen afleiden dan de naam "aas van zwaarden". En voor deze kaart is het "De wortel van de kracht van Lucht". Poëtisch niet? Het sleutelwoord bij zwaarden is waarheid. Waarheid komt vanuit jezelf, als je waarheid wilt spreken dan moet je dat van binnen zoeken. Maar waarheid bestaat uit woorden, uit ideeën en uit inzichten. En dat is de essentie van lucht. Een nieuw begin start met een idee dat ingeprent wordt of zich simpel nestelt diep in je hart. 

Als laatste is er de goddelijke liefde. Het idee gaat dat waarheid zich overal bevindt, in de lucht en om ons heen. We moeten enkel open zijn om die waarheid te horen. Die waarheid dat is goddelijke liefde, we krijgen er inzichten van, visioenen en voelen ons getroost. De een noemt dit God, de ander noemt dit de universele energie. Noem het wat je wilt. Maar het is die waarheid die we nodig hebben en gebruiken voor elk nieuw begin.

Oeh spannend! Nu wat zal er uit het creatieve proces komen?? Binnenkort meer!


24-10-2014: Ik heb er een hele tijd over na gedacht. En het kleine arcana moet voor mij duidelijk verschillen van het grote arcana. Daarom heb ik gekozen om voor het kleine arcana enkel te werken met korte affirmaties om op te mediteren. Hoewel er nog zoveel meer gezegd kan worden over de aas van zwaarden is voor mij de hoofdgedachte "Conceiving the Thought", het begin van het begin. Het moment waarop iets voor het eerst door je hoofd spookt, het begin van een droom en soms een bijna onmogelijk realiseerbare gedachte. Dat is mijn aas van zwaarden.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten