maandag 22 december 2014

Tarot: 5 van Zwaarden

Oh we zijn al halverwege de zwaarden geraakt! Eerst het grote arcana en nu al op de helft van de zwaarden. Dus dit is de 5 van zwaarden!


Dit is een vaste prik: Het Rider Waite. Het meest opvallende is de man op de achtergrond. Hij is gekwetst en staat alleen in een hoekje. De tweede man lijkt achter hem aan te gaan. En dan de derde man, hij staat op de voorgrond en kijkt naar de andere twee. Hij verzameld de zwaarden en heeft een gemeen lachje om zijn mond hangen. Waar ik nu het eerste aan denk ik een pester, die vecht met woorden (link met lucht en daarmee zwaarden)en kwetst anderen zonder ooit verder na te denken. Hij verzamelt zelfs de zwaarden als een soort triomf. Vreemd... De esotherische naam van deze kaart is Nederlaag, wat voor mij bevestigt dat de man helemaal achteraan de hoofdrolspeler is, ondanks dat hij ver weg is.

Een mooie quote die ik tegen kwam op mijn zoektocht is "De grootste conflicten bestaan niet tussen twee mensen, maar tussen één persoon en zichzelf." ~ Garth Brooks. Dit staat in lijn met het schaduwwerk waar ik nu mee bezig ben, dus dat pikte mijn oog even mee. Want de overwinning die de persoon heeft behaald in de kaart is geen absolute overwinning. Er wordt ook wel gezegd dat de enige persoon die anderen naar beneden haalt zelf geen eigenwaarde kent. Dat is de positie waar de zwaardenverzamelaar nu staat. Hij heeft de andere (met woorden) naar beneden getrapt, maar is hij nu gelukkiger? Is hij nu beter? Heeft hij gewonnen aan populariteit? Nee uiteindelijk is hij alleen, hij staat alleen en niemand wil hem een hand geven om hem te helpen. 

Dit zijn lessen die velen onder ons moeten leren. Het feit dat we enkel echt aan de top kunnen door zelf goed te zijn in wat we doen, en niet door anderen naar beneden te halen.


Hier nog even een andere kaart om het Rider Waite mee te vergelijken: Het Osho Zen deck. Het toont hier een boom en een bamboe met als kernwoord 'comparison' of vergelijking. Maar hier is geen vergelijking mogelijk! Een bamboe is een gras, terwijl een boom een boom is. Dit is letterlijk appelen met peren vergelijken. Beter concentreren we ons op onszelf, en verlijken we ons met een jongere versie van onszelf. Hoe kan jij je eigen pad vorm geven en beïnvloeden zodat je een optimale groei kent?

Dit is het voor vandaag, ik hoop dat jullie allemaal prachtige feestdagen beleven en een geweldig eindejaar! 

Edit 6-1-2014: Dit is de afgewerkte kaart. Ik denk dat de quote voor zich spreekt maar even een toelichting. Alle verhalen over de mannen op de rider waite en de bamboe en de boom geven aan dat er ies fout gaat. Ergens moet er verandering komen in het gedrag en de houding om er een positieve wending aan te geven. Vandaar de quote of tip om je betere zelf te worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten