vrijdag 19 december 2014

Wat schrijft een heks?

Laatst was het weer zover, tijdens een groepschat vroeg er iemand naar het boek der schaduwen en hoe je dat nu begint. Nu denk ik dat de meesten onder ons driftig beginnen met het verzamelen van allerhande informatie in een grote map. Artikelen, lijstjes, correspondenties, we printen het allemaal af. 

En dan? Dan voelt het niet eigen. Het is allemaal informatie en het meeste gebruik je eigenlijk niet eens. Meestal lees je het niet eens na en blijft het in die map zitten tot in de treurigheid. Maar kan het ook anders?

Na mijn beginjaren stond ik precies op dat punt. Ik had een dikke map, een klein boekje met notities maar niets om echt vast te houden. Ik begon te schrijven, geïnspireerd door Tylluan Penry. Ik schrijf over alles. Elke week kies ik een moment om bij te schrijven, om even op een rijtje te zetten door alles neer te schrijven. Ook krijgen opvallende quotes, schema's of ideeën krijgen een plaatsje in mijn wekelijkse schrijfsessies. Daarnaast maak ik lijstjes voor elke sabbat, korte opsommingen met ideeën of algemene informatie. Gewoon om bij te houden wat ik wanneer vier.

Uitreksel dagboek - Beltane
Dus dat is een manier om je voortgang elke week bij te houden. Maar wil je alle kleine ergernissen, baaldagen of grote overwinningen nalezen? Of wil je weten wanneer je wat hebt geleerd en knopen hebt doorgehakt? Persoonlijk ga ik het voor het laatste. Dus tussen Samhain en Yule werk ik mijn jaarboek bij. Elk jaar wanneer de dagen korter worden en ik steeds meer en meer wil binnen zijn onder een warme deken en een grote kop thee lees ik mijn boeken na. Daarna schrijf ik alles wat van belang is over met de juiste afbeeldingen, kleuren en pennen. Hartstikke  creatief en gewoon ook super leuk om te doen ;)

Het eerste jaar was het drukst. Ik had zoveel geleerd de afgelopen jaren en het moest en zou allemaal in het boek komen te staan. Dus alles aan de kant en schrijven, knippen en plakken maar! De maan kwam voorbij, de godin waar ik toen mee werkte, de sabbats, de chakra's en wat rituelen die ik de voorgaande jaren had gedaan. Ik had een plezier, en zette alles op papier.

Uitreksel jaarboek - Overzicht sabbats

Uitreksel jaarboek - Meest gebruikte kruiden

Later begon ik zelfs mijn doelen vast te leggen in dit jaarboek. Ik schrijf en denk erover elke week, de mijlpalen komen in mijn kleine boeken terecht. Maar of ik ze bereikt heb en wat ik en jaar van te voren stel, dat komt in het jaarboek. Ik ga dan helemaal los en zoek quotes en foto's samen met een jaarwoord. Alles om gericht te werk te kunnen gaan door het jaar heen. Dit jaar is het jaarwoord Soulshine. Dit omdat ik mijn doelen zo heb gesteld dat ik in dit jaar mezelf beter leer kennen en begrijpen om zo het mooiste van mezelf naar boven te halen.

Uitreksel jaarboek - Detail doelen 2015
Uiteindelijk is het de bedoeling dat je je eigen weg vindt om alles bij te houden. Denk eraan dat sommige mensen gewoon geen dagboeken bijhouden, maar probeer het eens, geef het een gooi. Je weet nooit waar je uit komt. 

Wat ik geleerd heb uit al dit schrijven is hoe ik denk, en waarom ik denk wat ik denk. Dit is het voor mij en hierbij zal ik blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten