zaterdag 17 januari 2015

Tarot: 6 van zwaarden

Het is tijd om aan de 6 van zwaarden te beginnen. Hier alvast een afbeelding van het Rider Waite:

Rider Waite

Deze kaart trok ik een aantal maanden gelede voor een kennis van me. Het viel me op dat de kaart hoop uitstraalt voor mij. Na jarenlange ellende zitten deze twee mensen op een boot op weg naar een beter leven. De ellende lees ik af van de houding van de vrouw, en haar kind naast haar. De doeken om onherkenbaar te zijn en het gebogen hoofd geven geen teken van een blij vertrekken. De oever die in het  verschiet ligt is begroeid met bomen en struiken. Dit kan vruchtbaarheid en geluk uitbeelden.

Opvallend vind ik nog het water. Aan de rechterkant kabbelt het water terwijl het links kalm is. Te kalm misschien? De zwaarden staan wel nog in de weg. De problemen of nare herinneringen die ze voorstellen moeten onder ogen gezien worden. Nu buigt de vrouw haar hoofd voor deze herinneringen, ze wil ze niet zien. Toch zal ze dit moeten doen om haar nieuw leven te kunnen bewonderen en verder opbouwen. 


Phantomwise Tarot

Op deze kaart zien we hetzelfde bootje met de zes zwaarden terugkomen. Maar de kaart is donker en grauw. Het lijkt wel een voorspelling van onheil dat zich om je heen bevindt. Opvallend zijn de kraaien. De kraai of de raaf worden regelmatig door elkaar gehaald. Deze vogels brachten boodschappen van de andere kant, ze kwamen dode zielen ophalen en begeleiden je door zware tijden. De kraai is een beschermend dier, iets wat de vrouw en het kind wel kunnen gebruiken op dit moment. 

De zes van zwaaden uit het Phantomwise tarot komt mij erg negatief en donker over. Waar is de positieve uitkomst die ik zag bij het Rider Waite? Gelukkig zijn er nog kaarten om te bekijken!


Rohrig Tarot

Een totaal andere uiting aan de zes van zwaarden. Misschien een betere uiting van het dilemma van de vrouw en haar kind. Soms is het leven niets dan een groot doolhof, we zoeken allemaal onze eigen weg vanuit het donker naar het licht. Alle wegen verschillen en alle wegen zijn juist. Maar soms is de enige weg er recht doorheen, al had je liever een omweg genomen om het te ontlopen.  

Hoewel deze kaart geen duidelijk een eenduidige betekenis heeft vind ik hem wel beter dan de vorige. De bloem die bereikt wordt aan het einde van het labyrint is als een prachtig geschenk, ook al was de reis niet altijd even leuk.

Osho Zen Deck

En als laatste het Osho Zen deck vooraleer ik mijn eigen kaart vorm geef! Minder hoop hier weer. De afbeelding van 'the burden' doet me meer denken aan de beslissing om alles om te gooien, te vertrekken en verder te leren leven met de beslissing zoals deze wordt weergegeven in het Rider Waite. De last en de vermoeidheid die het met zich meebrengt wanneer je deze alleen draagt is hier de hoofdrolspeler. De zwaarden zijn verandert in een rijk uitgedoste persoon (zie groene handschoenen en gekleurde mantel) en hij wordt gedragen door de arme sloeber.

Om op de voor de hand liggende vraag een antwoord te geven: nee, ik ga niet verder in op de discussie of we nu in deze moderne tijd nog onder de sloef liggen van de rijkere klasses. Maar misschien liggen we wel ten gronde aan onze dromen. Sommige dromen worden nachtmerries in een paar luttele secondes. Vanaf het moment dat je een slaaf wordt van deze dromen... Hmm interessant om eens bij stil te staan niet?


Deze kaart triggert mijn fantasie en mijn denkvermogen. Hoe kan het mogelijk zijn om hoop te geven en tegelijk zo donker te zijn. Ik ga er eens goed over nadenken!


Liefs,
Loena

Geen opmerkingen:

Een reactie posten