woensdag 7 januari 2015

Toe- en inwijdingen

Vandaag wil ik het eens hebben over toe- en inwijdingen. Toen ik pas begon op dit pad wou ik me dolgraag inwijden. Mijn eerste ritueel was ook een inwijdingsritueel. Of eigenlijk... Een inwijding is pas een inwijding als iemand anders je mee neemt in zijn of haar traditie en je de kneepjes van het vak leert. Dit was mijn pad, dus kan je enkel spreken van een toewijding.

Nu bestond mijn toewijding uit een meditatie over god en godin samen met een tekst over hoe ik graag ik toegewijd zou zijn aan hun. Niets bijzonders, niets zelf geschreven en niets zelf bedacht. Dus na 2 jaar had ik besloten om het helemaal opnieuw te doen. Dus afgelopen Lammas schreef  ik zelf iets uit, bedacht zelf hoe het zou gebeuren, waar en hoe.

Ik besloot om te werken met een centraal thema: De vrije vrouw. Dit omdat ik helemaal in de ban ben van Lilith, Kali, de rode tent en Clarissa Pinkola Estes.

Het begon allemaal met een proces over wat ik wel wil in mijn leven en spiritueel pad, en wat nu niet. Ik schreef hierover in mijn heksendagboek, wat er allemaal fout is gegaan de afgelopen jaren en wat ik anders zou willen doen. Maar ook over wat ik nu geloof dat de waarheid is en waar ik voor sta. Het thema dat naar boven kwam was zelfliefde en de nood hieraan. Daarna schreef ik een tekst die alles omvat over wat en wie ik wil zijn.

 Dit is een deel van de tekst die ik heb gebruikt:

Ik wijd mij vandaag toe.  Niet aan een pad, traditie of godheid. Nee ik wijd me toe aan mezelf. Ik beloof voor mezelf te zorgen in voor- en tegenspoed, met volle en nieuwe maan. Ik ben ik, en ik hou van mij. Dit houdt in dat ik zorg voor mijn motivatie in mijn ontwikkeling in school, in tarot, in hekserij en in relaties. Ik heb mijn eigen rug en ik kan altijd op mezelf terugvallen. Ik weet diep van binnen wat het beste voor me is en zolang ik hier naar luister zal ik nooit alleen zijn, en geen honger en koude hebben. Met deze toewijding komt ook verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid om voor mijn eigen geluk te zorgen. Om de consequenties van mijn daden te ondergaan en te accepteren. Om mijn eigen goeroe te zijn en mezelf te corrigeren als ik fout zit. Maar ook de discipline om mezelf niet te laten hangen en mezelf niet voor te liegen. Aan dit alles wijdt ik me toe.

uitreksel uit mijn heksenjaarboek

Zo anders en zoveel persoonlijker dan mijn eerste toewijding.Misschien dat ik hier ooit anders over denk, misschien laat ik me ooit nog inwijden. Mijn pad ligt niet vast en het kan nog alle kanten op. Voor nu is dit mijn levenshouding en zal ik mijn pad hieraan wijden. Hopelijk hebben jullie hier profijt van en kan dit een hulp zijn bij het schrijven van een eigen toewijding.


Liefs Loena

Geen opmerkingen:

Een reactie posten