donderdag 22 mei 2014

Regels

Iedereen heeft regels om naar te leven, Christenen hebben 10 geboden, de Islam heeft 5 zuilen, het jodendom heeft een heel boek met regels en zelfs enkele stromingen in de hekserij heeft regels. Van origine hebben wij namelijk 13 Doelen van een heks. Als we alles heel strikt nemen. In deze doelen staan soms hele goede en soms heel specifieke zaken. Hieronder even een overzichtje:




  • 1 Ken jezelf: Hekserij is voor mij een manier om mezelf te ontwikkelen, om mezelf te leren ontdekken en te leren kennen, en daarbij hoort ook het grenzen opzoeken.
  • 2 Ken je geloof: Als er iets is wat je hoort te weten is dat wat je gelooft. Mijn geloof staat vrij vast maar dit is niet zonder uitleg en/of onderzoek.
  • 3 Leer en groei: Wij zijn vloeiende wezens en altijd in beweging, nooit gaat er een dag voorbij zonder dat we iets opsteken of leren. Als is het maar hoe we iets niet moeten doen.
  • 4 Gebruik kennis met wijsheid: Een mooie quote die alles samenvat 'Kennis is het weten dat een tomaat fruit is, wijsheid is een tomaat niet in een fruitsalade gooien'.
  • 5 Bereik balans: Het leven is ingewikkeld, toch is is het belangrijk dat je naar een balans streeft tussen werk en vrije tijd, tussen positiviteit en negativiteit en tussen donker en licht.
  • 6 Hou je woorden geordend: Zorg dat je eerst denkt voor je iet zegt, zo bespaar je anderen en jezelf heel wat problemen door eerst na te denken voor je iets uit je mond (of online uit je vingers) laat komen.
  • 7 Hou je gedachten geordend: Zorg ervoor dat je gedachten geen gekke spelletjes met je uithalen, en zorg ervoor dat je een schoon geweten hebt. Zodra je dit bewerkstelligt kan je open naar situaties kijken en met een frisse blik naar oplossingen kunt zoeken.
  • 8 Vier het leven: Het leven is kort, geniet ervan. Zolang je kan genieten kan je leven hoef je niet in de schaduw te leven. Niemand verdient het om volledig in de schaduwen te leven.
  • 9 Stem af op de wisseling van de seizoenen: Zodra je de seizoenen leert kennen en ermee leert leven, ontvang je vanzelf wijsheden over het leven zelf.
  • 10 Adem en eet correct: Zorg voor je lichaam, je moet er je hele leven mee doen.
  • 11 Oefen je lichaam: Zoals hierboven beschreven, je moet nog een tijdje met je lichaam doen, dus kan je het beter zorgen dat het in een goede conditie blijft.
  • 12 Mediteer: Meditatie helpt niet alleen met het verminderen van stress, het ordent je gedachten en oefent de geest.
  • 13 Eer de God en Godin: Door het mannelijke, het vrouwelijke en hun verbintenis te eren, eer je het leven zelf.


Dit zijn op zich hele mooie doelen, maar hoe zit dat nu in de praktijk? Wel ik leef zoals mijn moeder en grootmoeder me dat geleerd hebben: met respect. Dit houdt in dat ik mensen met respect behandel, dat ik nadenk over mijn woorden, dat ik mezelf wil leren kennen zodat ik aan mijn minpuntjes kan werken, ik weet wat ik geloof en waarom zodat in discussies ik respectvol naar anderen kan toetreden, dat ik open sta voor andere meningen om zo van anderen te leren en dat ik respect heb voor de seizoenen, de natuur en het leven.

Dit zijn voor mij fundamentele regels. En zelf vind ik dat geen gekke regels, maar toch zijn er soms mensen die er anders over denken. Mensen die anderen pijn doen, kwetsen zonder er bij na te denken. Ik vind dat sneu voor die mensen, mensen die niet geleerd hebben van hun (voor)ouders. Voor die mensen kunnen we enkel hopen, hopen dat ze het inzien. Tot die tijd werk ik aan mezelf en aan mijn regels, mijn eigen leefregels voor een leuk leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten