zondag 4 mei 2014

Beltaine 2014

Beltaine was dit jaar een beetje chaotisch voor mij. Ik was namelijk op een studiereis naar Spanje. Dus mijn overgang naar het vurige deel van dit jaar was inderdaad erg warm. In Spanje heb ik genoten van het warme weer en de beltaine gevoelens vlogen me om de oren! 

Nu ik weer thuis ben, heb ik genoeg indrukken om te verwerken. Dus op mijn eerste vrije avond heb ik me maar eens goed op een beltaine ritueel gestort. En het was weer een heerlijk thuiskomen. Nergens voel ik me als heks zo goed als in mijn eigen rituelen. Persoonlijk hou ik van betekenisvolle en simpele rituelen. Voor mij houdt dit in dat ik een altaar voor mij schep met bijpassende elementen zoals kaarsen, edelstenen, kruiden en een divinatiemethode. Deze keer was het doel van mijn ritueel een kaars op te laden om mij bij te schijnen op mijn spiritueel pad. In Spanje is het me duidelijk geworden dat mijn pad sterk staat, mijn geloof rotsvast, mijn methoden prachtig afgesteld op mijn leven. Daarmee dat ik mezelf wel wou verwennen met een kaars om me daaraan te herinneren als ik eventjes door een dal heen ga.

Vlak voor het ritueel kwam ik op het idee om een cirkel te leggen van godinnen om mijn kaars heen. Elke godin staat voor een deel van het jaar, een sabbat en een fase in het leven. Allen verbonden met elkaar en met mij als vrouw. Zij beelden situaties uit die in elk leven voorkomen en in alle seizoenen. Onderling heb ik gekozen om er maanstenen tussen te leggen als een connectie. De volgende godinnen heb ik gekozen voor de jaarfeesten/fases:

  • Brigit - Imbolc
  • Ostara - Ostara
  • Rhiannon - Beltaine
  • Pele - Litha
  • Diana - Lammas
  • Yemanya - Mabon
  • Kali - Samhain
  • Nemetona - Yule


De kaars heeft de inscriptie gekregen ''Verlicht mijn pad''. En ik heb hem opgeladen op de manier die al veel kaarsen hebben ondergaan hier ten huize Loena ;) Het was een fijn ritueel, ik heb nog in mijn BoS geschreven, lekker rustig, met muziek op de achtergrond. En hoewel dit eigenlijk meer op een Esbat lijkt nu ik het zo opschrijf en nalees, op het moment zelf was het meer als genoeg. Eenvoudig en mooi.

Iedereen nog een fijn Beltaine gewenst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten