maandag 21 april 2014

Tarot - XV De Duivel

Vandaag ga ik het hebben over de volgende kaart de duivel. Wederom is er geen afbeelding van te vinden dus ik ga mijn best doen om de kaart zo goed mogelijk te beschrijven. 

De achtergrond van de kaart is donker blauw tot zwart. Het is nacht. Mannen dansen in een cirkel. De mannen zijn beschilderd en hebben wapens vast, ik denk dat ze op oorlogspad gaan. in het midden van de kaart tussen de dansende mannen staat er een blauwe pop. Hij danst mee en heeft een rood gewaad aan. Ik zou denken dat dit een oorlogsgod is.

Dan de Rider Waite kaart!



Stiekem heb ik net een nieuw tarotboek gekocht en ik ben al eens wezen piepen bij het deel De Duivel. Of beter gezegd de duivel is al eens ter sprake gekomen ;) Dus de bespreking gaat al ietsjes bevooroordeelt zijn. Maar goed, dit is dus de duivel. Het is een wezen dat lijkt op een vleermuis-bok. De vleugels zijn duidelijk vleermuis, de poten lijken op een bok en de voeten zijn klauwen geworden. Zijn hoofd lijkt ook op die van een bok met de hoorns en de sik en rare oortjes. Toch ben ik een beetje teleurgesteld dat de duivel zo wordt afgebeeld, het is de klassieke katholieke duivel.

Zijn voeten staan op een vierkante blok waarin een oude kerkerring is vastgemaakt. Daaraan hangen 2 mensen. Een vrouw en een man. Deze kaart geeft dus een situatie aan en geen direct archetype als de keizer, keizerin, hierofant, ... . Er hangt een ketting om de nek van elk van hun. Deze hangt vast aan de ring. Wat mij opvalt (of wat ik gelezen heb) is dat de kettingen makkelijk verwijderd kunnen worden door ze gewoon over het hoofd te tillen. Toch blijven man en vrouw staan. Hij leunt op zijn gemak tegen het blok en op de voet van de duivel, zij staat er een beetje mooi te staan bij. Wat ook nog vreemd is, zijn hun staarten. De mannelijke staart is van vuur, de vrouwelijke van druiven. 

Als laatste is er het omgekeerde pentagram boven het hoofd van de duivel. Dit zou een symbool zijn voor de duivel volgens het katholieke geloof. Hieronder staat ook een verduidelijking van het symbool. Het is kwaad en demonisch. Toch is dit ook een symbool dat gebruikt wordt door sommige wiccans om hun tweede graad mee aan te duiden. Wat wijst op  inzichten, wijsheid en studie.




Tot zover het intuitieve deel. Hier komt het theoretische deel van deze kaart:
Betekenis rechtopstaand
Verlangen, verleiding, beperkingen, sex, drugs, eten, keuzes maken, grenzen (voelen/aangeven), machteloosheid, je eigen ketenen verbreken, passieve keuze boven actieve keuze.

Betekenis omgekeerd
Machtsmisbruik, emotionele manipulatie, behoefte aan macht, geld of status, niet kunnen breken met een geliefde, zuigende relaties, afpersen, angst.

Te stellen vragen

  • Probeer ik te voldoen aan de eisen van anderen?
  • Is er een verslaving in mijn leven die ik blijf voeden?
  • Ben ik het waard om liefde en geluk te hebben?
  • Hoe kan ik mij bevrijden uit de ketenen van depressiviteit en slachtofferrollen?
  • Ben ik altijd de gene die men te pakken moet nemen?

De duivel wordt gezien als de verleiding. Verleiding kan van alles zijn, drugs, alcohol, seks, maar verleiding gaat veel verder. Verleiding kan ook komen door telkens de makkelijke weg te kiezen in het leven, door geen verantwoordelijkheden op te pakken als de mogelijkheden zich voordoen. Het slaat dus op een passieve houding in het leven, een laat maar komen en ik doe lekker niets.

De vleermuis waar de duivel mij aan doet denken heeft bij ons een ietwat sinistere betekenis maar in de boedhistische cultuur staat de vleermuis voor ontwetendheid. Een ontwetendheid om nog verder te gaan, een ontwetendheid om problemen op te lossen. Deze ontwetendheid kan je voeden door geen stappen te ondernemen, maar je kan de ontwetendheid  ook de kans geoven om te verdwijnen door hulp te vragen. Voor deze keuze sta je nu en het is jouw keus om er iets aan te doen, of juist niet.

Het blok waar de duivel opzit geeft weer dat sommigen aan materie zijn gebonden. Ze laten zich vangen daar aardse rijkdom en geven andere rijkdommen geen kans. Of dit ten alle tijde een goede keus is weet ik niet. Het lijkt me van niet, zonder centen ben je nergens, maar doodziek ben je nog verder van huis. Het kan geen kwaad om minder vast te blijven hangen aan materiele goederen, met minder blijf je even gelukkig.

De mensen aan weerszijden van de duivel zijn de geliefden. Deze verbinding zien we ook terug in de numerieke gegevens van de duivel (15 => 5+1 =  6 Geliefden). 

De kettingen om hun nek staan zoals ik al zei los genoeg om ze af te nemen. Toch verkeren de geliefden in de veronderstelling of illusie dat ze dit niet kunnen. Ze denken dat enkel de duivel deze kan afnemen. Pas zodra ze te weten komen dat ze dit zelf kunnen doen zal hun ongeluk en verslaving duidelijk zijn en zullen ze actieve stappen zetten om dit ongedaan te maken.




Zo dan ga ik nu maar eens denken over hoe ik dit ga verbeelden ;)

5-5-2014: Ik heb gekozen om de duivel te verbeelden als drugs. Verslaafden hebben een keuze om zelf te stoppen met deze middelen maar denken vaak dat de oplossing niet in hun handen ligt. De kleuren op de achtergrond zijn dan weer typische duivel kleuren (het rood en zwart).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten