maandag 14 april 2014

Beltane

Misschien is het wel al wat vroeg om eraan te denken, of eigenlijk niet over 2 weken is het al zover! Beltane is de oorsprong van het 1 mei feest. Dit vind ik nu eens een raar feest hoor, het gaat over bevruchting, passie, lust en seks. Zelfs de meipaal is daar een symbool van, de samensmelting van de mannelijke paal en de vrouwelijke linten die men omsluiten. Dit is ook het feest waar het vurige deel van het jaar zijn intrede doet. Daarom is Beltane ook een feest waar vuur centraal staat. Buiten zien we nu de bijtjes rondvliegen, de zon begint echt sterk te stralen en ook elfjes of deva's komen naar buiten.

Maar goed als het al zo een groot ontdekkingsfeest is wat gaan we dan doen om dit effectief te vieren? Wel iets wat van deze tijd is, is een picknick. Met zijn allen naar buiten gaan, en en kleedje neerleggen, als het kan onder een meidoorn. Eten waar je dan met Beltane aan mag denken is rabarbertaart, pesto, aspergesoep(!), groene salades met verse spinazie en eigenlijk al het voorjaarseten wat vrij makkelijk verteerbaar is. En we drinken daarbij thee of van die heerlijke geinfuseerde waters. Dat zijn waters met vruchten in zodat de smaak van de vruchten in het water trekt. Een hele lekkere traktatie. Hieronder een foto van wat ik ga maken voor mijn Beltane viering.


Een Spinazie-aarbei salade met pecannoten

Maar daarnaast, wat kunnen we in een ritueel gooien? ik zal een aantal mogelijkheden hieronder eens opsommen:
  • Vuurmagie
  • Dauwtrappen
  • Vlecht, op deze manier maak je van 2 verschillende dingen iets totaal nieuws
  • Zoek contact met Elfjes
  • Seksuele voorlichting/ontdekking
  • Meinacht 
  • Bekijk de zonsopgang, het vuur dat ontspringt op deze dag
Dit zijn al een aantal dingen die mogelijk zijn. Al deze activiteiten voor een ritueel zijn natuurlijk zo breed mogelijk opvatbaar als maar zijn kan. Gebruik je creativiteit om een zo mooi mogelijk ritueel te bedenken.

Kruiden die bij Beltane horen zijn op meerdere manier interpreteerbaar.  Voor wierook en geuren zijn dit roos, lavendel, basilicum, tijm en oregano. Als we kijken naar de kruiden die in het bos en het weiland weelderig groeien en bloeien zien we hondsdraf, nu al in grote getallen aanwezig,  varens, nu aan het ontluiken, sleutelbloemen, nog maar enkele gespot, en daslook, nog geen exemplaren gezien. 

Godheden voor deze sabbat zijn de lustgoden zoals  Herne, Pan, Eros en Apollo. Maar ook vruchtbaarheidsgodinnen, de vrouwen die op het punt staan zwanger te worden of die zwanger zijn. Denk dan aan Venus en Aphrodite, Flora en Rhiannon.

Maar goed hoe gaat mijn Beltane eruit zien? Ik heb inmiddels al een vrij goed idee van wat ik ga uitvoeren als ritueel. Na het herbekijken van mijn doelen bij Ostara ga ik nu voor een extra duwtje in de rug om mijn doelen te behalen. Ik heb gekozen voor de vuurmagie dit jaar. Ik ga een kaars maken om mijn pad  bij te lichten. Klinkt poetisch he? Daarbij ga ik gebruik maken van mijn spiritualiteits-mindmap die ik gemaakt heb met Imbolc en ga ik van te voren zelf wierook samenstellen. Deze zal bestaan uit rozenblaadjes, basilicum, lavendel en tijm. Ook ga ik mijn altaar omtoveren tot een heus elfjesparadijs met bloemen, lekkere geuren en edelstenen. Met zo een ritueel ben ik wel een tijdje bezig denk ik ;)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten