vrijdag 4 april 2014

Elementen - Vuur

Een tijdje geleden heb ik lucht besproken. Nu ga ik over naar vuur. Vuur vind ik iets magisch, het brand, heeft een eigen wil en geeft warmte af. Zelf heb ik graag kaarsen om me heen, dat geeft net iets meer warmte en sfeer dan een gewone lamp. Ik stook ze overdag, 's avonds en (veilig!) 's nachts. Persoonlijk vind ik dan ook niets fijner dan met kaarslicht te gaan slapen, staren in de vlam terwijl mijn ledematen slapper worden en mijn geest wegzinkt... Heerlijk gewoon! 

Karakters: Een karakter vol vuur is een karakter dat vooral rond creativiteit draait. Het spelenderwijs ontdekken, mogelijkheden bekijken, dynamiek en de toekomst spelen dan ook een grote rol. Vuurmensen hebben een drang naar vrijheid en de zoektocht naar hunzelf en de ontwikkeling daarvan. Dit zijn ook heel spontane mensen, gesprekken en handelingen worden vlot afgehandeld. Een nadeel van vuur mensen is dat ze soms letterlijk ontploffen, dan kan agressiviteit enorm de bovenhand krijgen. Nog een andere kant van vuur is het uitgedoofde vuur, het niet meer zien zitten om verder te leven, om dingen voor jezelf te doen en om te genieten. Mensen met een vurig sterrenbeeld zijn ram, leeuw of boogschutter.


Tarot: In de tarot in het kleine arcana de staven die voor vuur staan. In het Native American tarot zijn de staven gesymboliseerd door magische voorwerpen. Ook hebben deze een rode kleur. Vuur in het tarot wijst op een vooruitgang, op voortduwende energie. Dit kan op werkvlak zijn, maar ook op relationeel vlak, persoonlijk vlak of seksueel vlak. Vuur duidt namelijk ook op passie en lust, het najagen van je verlangens. Dit is ook het moment dat je ideeën van lucht omzet naar iets actiefs.

Correspondenties: Hmm eens zien, waar ik direct aan denk bij vuur... Kaarsen, zomer, warm gemaakt eten, groei en vooral warmte. Die warmte kan komen van een haardvuur, maar ook uit een liefdevolle relatie en dit met mens of dier. In het tarot wordt vuur afgebeeld als een voorwerp, een magisch voorwerp.  De link tussen het voorwerp om magie te beoefenen klinkt heel interessant maar ik weet zo snel nog niet wat ik ervan denk. Is het de actie die vuur met zich meebrengt dat zich in die voorwerpen nestelt of is het de activiteit die het vurig maakt?
Ook hoort dit element bij het jaarfeest Litha. Het jaarwiel draait vuur in bij Beltane, staat op zijn hoogst met Litha en eindigt bij Lughnasadh. Dit zijn dan ook 3 feesten die voor mij om passie, seks, geluk en vrolijkheid gaan.

Godheden: Voor de vuurgod kies ik Mars, ook wel bekend als Ares. Dit is de god van oorlog, passie en vruchtbaarheid. Ookal heeft het Griekse pantheon een specifieke god voor vuur, toch lijkt me deze sterke vent een betere keus. Hij is impulsief, plots en hevig, net als een goede bosbrand. Maar vooral hij is aanwezig.

De vuurgodin van mijn keus is Pele. Pele is een hawaiiaanse godin die regeert over vulkanen. Van verschillende vuurgodinnen die bekend zijn vind ik Pele het meest passend. In tegenstelling met bijvoorbeeld Vesta of Brighid is Pele een heel seksuele vrouw, ze stroomt een keer in de zoveel tijd en ze bedrijft de liefde of de lust met velen. Ze leeft haar leven hevig en is niet bang om met haar woede te spuien. Een echte vuurdame dus!




Chakra: Ik breng vuur in verband met het sacraalchakra en het zonnevlechtchakra. Beiden draaien rond geluk, passie en zijn vlammend. 

Het sacraalchakra wordt ook wel het Swadhisthana genoemd in het Sanskriet. De kleur van dit chakra is vlammend oranje. Belangrijk voor het sacraalchakra is de creativiteit die in jezelf ligt. Al het vuur, de passie in jezelf kan je tot uiting laten komen door creativiteit, dit kan kunst zijn, dans, seks maar ook creatieve oplossingen zoeken in je werk. Dit chakra leert je luisteren naar jezelf, voelen hoe je lichaam werkt en de verlangens van dat lichaam. Ook zelfstandigheid, het vermogen om te genieten en de manier waarop je je hecht aan mensen komt voort uit dit chakra.

Het zonnevlechtchakra kennen sommigen ook wel Manipura, de naam in het Sankriet. De goudgele kleur van dit chakra doet me meteen denken aan de zon. De manier waarop je met je levensenergie omgaat komt ook uit dit chakra. Gevoelens die te maken hebben met wilskracht, macht en zelfbeheersing en hoe je hiermee omgaat, zijn bepalend voor dit chakra. Maar vooral hoe je in het leven staat wordt hier bepaalt. Iets door een grijze of roze bril bekijken is een instelling, geen kunst. Sinds ik bekend ben met de chakra's probeer ik de dingen zo vaak mogelijk positief te bekijken, geen roze bril, maar er gewoon het beste van te maken. Als laatste is zelfwaardering iets wat uit het zonnevlechtchakra voort stroomt. Daarbij horen het spontaan kunnen reageren op dingen en de zelfcontrole, weten waar je te ver gaat en waar je verder kan gaan.





Wezens: Iets wat mij aan vuur doet denken zijn vuurspuwende draken, feniksen, salamanders en iets speciaals. Bij mijn ouders hebben we een houtkachel. En voor de houtkachel kopen we altijd hout (duh). Maar als dit hout al een tijdje ligt komen hier "houtbeestjes" in. En als ik denk aan zo een houtbeestje denk ik direct aan de brandende kachel, gezelligheid, samen tafelen en warme winterdagen. Voor mij is dus het "houtbeestje" het vuurwezen tegenwoordig. 

Oefeningen: Een oefening voor vuur kan beginnen bij het staren in een kaars of het je inbeelden dat je een vlam bent. Maar denk ook eens aan het in de zon liggen, de zonnestralen je huid laten aaien en je warmen aan die stralen. Probeer je ook eens in vuur kleuren te kleden, dit kan voor een boost zorgen in je humeur.

Een combinatie van lucht en vuur is het branden van wierook. De vlam zorgt voor de ontbranding en de rook en geuren die vrijkomen staan voor lucht.

Magie: Voor magie met vuur denk ik aan het bekende kaarsje branden. Maar waarom doen we dit? Om ons te beschermen, vuur heeft namelijk een reinigende werking. Vuur brandt alles schoon, zorgt voor een nieuw begin. Ook kan het iemand aan banden leggen of banden verbanden. Dat kan, het is een mogelijkheid. Waar ik het vooral voor gebruik is het verbranden van wegen die ik verlaat, foto's, papieren of zelfs kleine voorwerpen.


Op de een of de andere manier doet vuur me minder dan lucht. De band hiermee is minder hecht. Ookal schijnt de zon en stook ik honderden kaarsen op, het blijft iets ongrijpbaars.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten