dinsdag 18 maart 2014

Elementen - Lucht

Als heks gebruik ik de elementen bijna dagelijks. Alles is opgebouwd uit elementen die uit de chemie komen, ons lichaam, alles wat groeit en zelfs de laptop die nu voor mij staat bestaat uit kleine miniscule atoompjes gedreven op energie uit het stopcontact. Wel magie bestaat ook uit elementen, we kunnen magie voortbrengen door energie te putten uit de elementen en die energie te sturen. De echte magie begint natuurlijk bij de intentie in ons hoofd, maar de energie wordt ergens anders vandaan geput. Die elementen staan ook wel op het pentagram of pentakel (pentagram met cirkel eromheen)




Ik begin met het bespreken van lucht. Lucht is iets speciaals, het staat symbool voor nieuwe beginnen en het bedenken van een idee. Ook is het verbonden met het oosten, daar waar de zon op komt en het licht zich verspreid.

Lucht is overal waar we kijken, we kunnen er ook niet zonder. Zonder lucht houden we het nog geen 5 minuten uit. De lucht in onze longen houdt ons in leven.Lucht kan ook zo heerlijk razen om het huis, zeker als ze in de lente van alles wegblaast en plaats laat voor nieuw leven. Lucht hangt ook samen met de andere elementen, het geeft leven aan vuur, het condenseert water en draagt bij aan het verweren van aarde. Het is vooral een energetisch element bijna dramatisch op sommige momenten. Er zijn weinig dingen die zo kunnen fascineren als blaadjes die tuimelen op de wind.





Karakters
Lucht komt ook tot uiting in mensen. Mensen die veel lucht in zich hebben zijn over het algemeen vrolijk en goed gezind. Maar ook zijn ze snel geïnteresseerd in het kennis vergaren, in leren en communiceren. Het zijn nieuwsgierige mensen en gezelligheidsdieren, al binden ze zich niet snel aan anderen. Ze zijn graag vrij, vrij in hun gedachtes en vrij in hun doen en laten. Verantwoordelijkheid is iets wat ze minder snel opnemen, dit belemmert hun namelijk in vrijheid. Ook hebben ze een houding van "alles lost zichzelf wel op".  Ze kunnen wel heel goed in het maken van plannen en het bedenken van ideeën. Ze zijn meesters in het samen bregen van verschillende theorieën en visies om daaruit een samensmelting te vormen en hun eigen mening te fabriceren. Ze worden dan ook wel eens vernieuwers genoemd, omdat ze soms revolutionaire gedachtes hebben. Relaties zijn veelal oppervlakkig en vluchtig. Misschien heeft een luchtpersoon daarom ook veel contacten met mensen. Ze hebben een drang om te praten en van mening te wisselen. Dit maakt hun uiterst bekwaam in het verkopen en verhandelen van zaken. Mensen met het sterrenbeeld tweelingen, weegschaal en waterman zijn over het algemeen luchtmensen.

Tarot: In de tarot wordt lucht weergegeven in het kleine arcana als zwaarden. Deze kaarten geven inzicht in serieuze beslissingen zoals vertragingen, teleurstellingen, beperkingen en verliezen. Ook geven ze raad over allerhande reizen, dus zowel fysieke als mentale reizen. In mijn persoonlijk tarot worden de zwaarden vervangen door totemdieren. Deze geven meestal raad over je persoonlijke weg om af te leggen om je levensdoel te bereiken. Een totemdier kan je je leven lang begeleiden maar ook maar voor korte tijd van toepassing zijn.

Correspondenties: Er zijn heel veel correspondenties te vinden bij lucht. Zo zijn de kleuren bijvoorbeeld licht van aard, denk maar aan pastelkleuren, geel en goud. In een cirkel of op een altaar wordt lucht gerepresenteerd door een gele kaars, veren of wierook. Ook beeldjes van elfen, feeën, engelen en sylphen worden wel eens gebruikt. Wanneer het element lucht op zijn sterkst is in het jaar is met Ostara. Dan is het volop lente en uitermate fris. Lucht is ook een mannelijk element. Roep lucht aan voor inspiratie of creativiteit. 

Godheden: De mannelijke god die mij voornamelijk aan lucht doet denken is de Griek Aether. Hij is de god van de atmosfeer, en dan duidelijker de bovenste luchtlaag. Uit deze luchtlaag halen de andere Griekse goden hun lucht die ze inademen. ook is hij de verdedigingslinie van de Olympiers, hij zou namelijk Gaia van Tartarus scheiden.

Als godin ga ik voor Lilith. Dit is de godin van vogels en van pure vrijheid. Lilith doet niet onder voor een man, hoe hoog hij zich ook waant. Ze vloog weg uit het hof van Eden nadat er aan haar eigen persoonlijkheid en vrijheid ontnomen werd. Ook nadat ze haar wensen duidelijk had gecommuniceerd. Daarom is Lilith de godin van lucht voor mij.



Chakra's: Het chakra dat bij lucht hoort is voor mij standaard de keelchakra, ook wel Vissudha genoemd. Het thema van dit chakra is praten, durven spreken en opkomen voor jezelf. Je eigen vrijheid opeisen onder andere. Dit chakra kent een wisselwerking tussen horen en spreken. Hoe wil je een duidelijke en gefundeerde mening vormen zonder te luisteren? Ook zijn zelf expressie, bijvoorbeeld door creatieve uitingen, en levensdoelen belangrijk. Het filosoferen, nadenken en ervaringen zijn essentieel voor het keelchakra.

Wezens: Er zijn zoveel wezens die bij lucht horen, zoals engelen, vliegende draken en elfjes ook wel, maar mijn voorkeur gaat uit naar vogels. Vogels met hun individueel gefluit, uit alle hoeken van het bos komt het geluid. En als je rustig blijft zitten komen ze tot aan je voeten zitten. Zo zat ik laatst tegen een eik een boek te lezen in het bos vlak bij mijn huis, komt daar toch niet een roodborstje aan mijn voeten landen. Het diertje keek me aan, schrok van mijn aanwezigheid en vloog direct op, want dat was heul dichtbij ;) Maar ook de reiger in de sloot, het roodborstje in de struiken en de zanglijster om het schoolgebouw, overal zijn vogels te vinden. Met hun geluid en vleugels zijn ze mijn luchtwezens.

Oefeningen:
Je kan tegen de wind gaan instaan, en alles van je af laten blazen. Gewoon alleen maar even staan. Niets meer, gewoon relaxed staan en de wind zijn werk laten doen. Ga daar gewoon staan, met je rug in de wind. Ken je het liedje Ren Lenny Ren? Laat alles los, de wind zorgt er wel voor en neemt het mee voor je. Je kan het loslaten.

Ook kan je gewoon diep in- en uitademen. Beleef eens wat lucht met je doet, voel hoe de lucht je longen vult. En voel ook wat het met je doet als je de lucht uitademt.

Magie:
Voor luchtmagie zijn er net zoveel mogelijkheden als er mensen zijn. Je kan je voorwerpen in de lucht gooien, in een boom hangen en laten meewaaien op de wind, je kan zachtjes fluisteren wat je wilt dat gebeurd en wierook is natuurlijk ook een geweldige manier om iets een intentie mee te geven. Lucht wordt op mijn altaar weergegeven als een pauwenveer en natuurlijk de wierook die dagelijks brand. 



Al bij al nu ik dit achter de rug heb, ik heb wel erg veel van dit element in mij. Veel contacten, veel nood aan nieuwe impulsen, en zin in reizen. Ik ben benieuwd wat de volgende elementen me gaan vertellen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten