donderdag 13 maart 2014

Tarot - XIII De Dood

Vandaag bespreek ik de kaart XIII - De dood. Ik zal de afbeelding uit mijn eigen deck tonen, erbij beschrijven wat ik zie in de kaart en wat hij volgens mij betekent. Dan bekijk ik de kaart uit het Rider Waite deck, en daarna komt de theorie naar boven.



Dit de kaart uit het Native American deck. Ik zie een sjamaan in een cirkel, zoals we die bij hekserij ook kennen. Het lijkt wel op een medicijnwiel maar dan anders. Het is niet iets wat ik al eerder ben tegengekomen bij dit deck. De stok naast hem met veren geven aan dat hij in gebed of meditatie is verzonken. Ook geeft de stok aan dat hij verbonden is met de geesten boven hem. Volgens de sjamanen was het dodenrijk via trancereizen bereikbaar en kon er gecommuniceerd worden tussen beide werelden. De handleiding geeft deze kaart de naam "de kalender". De zon en de maan achter de sjamaan zijn symbolen voor dag en nacht en de lunaire en solaire kalender. 

Dit is de Dood uit het (Duitse) Rider Waite deck. Er staat een ruiter op een wit paard. Het doet denken aan de prins op het witte paard, met zijn mooie outfit. Waar hij is geweest ligt een dode man. Het lijkt op een keizer. Voor de ruiter zitten 2 jonge mensen, een vrouw en een kind, op hun knieen. De vrouw kijkt weg en het kind kijkt net als de geestelijke naar de dood. Een geestelijke spreekt tegen de ruiter. Maar de ruiter houdt ook iets in zijn hand, een vlag met een witte bloem. Dit ziet er niet gevaarlijk of bedreigend uit, maar vriendelijk en bekende. De bloem doet me meteen denken aan de dwaas. Daar betekende de witte roos het verlangen naar spiritualiteit. Ik ben benieuwd wat de bloem hier betekent!

Theorie:
Hier komt het theoretische deel.

Betekenis rechtopstaand: Verandering, overgang naar nieuwe cyclus, transformatie, permanente verandering, noodzakelijke verandering, voorkom dat je gedwongen wordt te veranderen.
Betekenis omgekeerdStagnatie, weigering om te veranderen, mogelijke depressieverschijnselen, weigeren om los te laten.
Te stellen vragen:
Hoe ga ik om met veranderingen in mijn leven?
Hoe kan ik mijzelf het beste voorbereiden op verandering?
Wat heb ik nodig als ik veranderingen aanga?
Welke verandering moet ik nu doorvoeren of wordt ander vóór mij uitgevoerd?
Hoe ga ik om met dingen die eindigen?

In hoeverre zie ik daaraan gekoppeld ook weer een begin ontstaan?

Ook al lijkt het plaatje zo angstaanjagend, en klikt de dood zo heftig, meestal gaat deze kaart gewoon over een verandering. Een verandering die op komst is, en die jij in je eigen handen kunt nemen.

De verschillende soorten mensen die op de kaart staan, jong-oud, rijk-arm, man-vrouw, geeft aan dat deze kaart voor iedereen geldt. Uiteindelijk is verandering en dood er voor iedereen. We hoeven ons er niet beter voor voor te doen dan we zijn, we zijn naakt op deze wereld gekomen en iedereen vertrekt ook zonder iets mee te nemen. De verschillende personen op de kaart staan ook ieder voor een houding ten opzichte van de dood. De Keizer voelt geen nood voor verandering zodra hij er zelf slechter mee af gaat zijn, terwijl het soms geweldig goed kan zijn voor het volk. Door zijn koppigheid kan hij niet omgaan met veranderingen. De Geestelijke heeft geen angst voor de dood/verandering. Hij kijkt hem aan en spreekt er zelfs tegen. Geloof omvat vaak niet de volledige waarheid maar het verlost ons vaak van angst voor het onbekende. De vrouw zou te trots zijn om de verandering volledig te omarmen. Ze aanvaard het en knielt maar kijkt toch weg. De grijze kleur van haar jurk staat voor de onverschilligheid en de onwil om de keuze te maken voor een verandering. Het kind heeft (blijkbaar) bloemen in zijn hand. Hij gaat volledig mee in de verandering en komt er het beste uit. De vier personen op de kaart zouden de volgende tarotkaart voorstellen: De Keizer, De Hierofant, De Keizerin en de Dwaas.

De vlag van de Dood heeft veel symboliek in zich. De zwarte achtergrond staat voor latente mogelijkheden. Zwart slorpt al het oude op en zorgt ervoor dat er plaats is voor iets nieuws. Het witte staat voor zuiverheid, voor al het nieuwe dat mogelijk is nadat de dood voorbij is. De witte roos staat symbool voor zuiverheid en vertrouwen maar ook van universele liefde en genezing. Als al het oude verdwenen is kan het nieuwe helen en iets moois maken. De volledige vlag staat dus voor transformatie.




Nu ik dit allemaal heb gelezen en geschreven begin ik een beeld van De Dood te krijgen. Het draait om verandering, eentje die je nog zelf kan maken. Het gaat over veranderingen, het oude achter laten en plaats maken voor iets nieuws. Loslaten is het juiste woord. Niet blijven rondhangen of je ergens aan vastklampen. Blijf je dat doen dan komt de Toren binnenkort langs. 

Als ik dan nog eens kijk naar de Native American deck krijg ik het idee dat de geesten de sjamaan een boodschap brengen die zijn wereld op zijn kop zal zetten. Ze zijn in ieder geval heel enthousiast, kroelen door elkaar heen en willen hem allemaal het zo snel mogelijk zeggen. De sjamaan zit nog rustig en onwetend op de grond. Hij krijgt snel antwoord op al zijn vragen. 

Een mooie kaart die ik laatst tegenkwam, die ook met de dood te maken heeft en het hernieuwde:



Normaal maak ik altijd een nieuwe kaart na de bespreking van een kaart. Zodra deze klaar is zet ik het onderaan de post ;)

Edit 24-3-2014: Zo na lang nadenken heb ik mijn kaart gemaakt. Ik heb uiteindelijk besloten om hem vrij vergelijkbaar te maken met de originele Rider Waite deck. De doodskist staat voor de dood, de roos voor de dwaas, het kruis voor de hierofant en het man- en vrouwteken voor keizer en keizering. De achtergrond heb ik de kleuren meegegeven van de zonsopgang, het moment dat perfect is om nieuwe keuzes te maken en veranderingen door te voeren zolang het nog kan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten