maandag 8 december 2014

Yule of toch kerst?

Sinds ik begonnen ben aan mijn spiritueel pad is de yuletijd altijd een beetje vreemd geweest. Want hoe combineer je nu je geloof met familie? Ik probeer altijd mijn rituelen, feesten en andere bezigheden te spreiden over de hele yuleperiode. 

Om te beginnen is er die kerstboom. Wij zetten elk jaar trouw de kerstboom op, en zelfs toen ik nog heel klein woonde had ik een kersttafeltje met versieringen. Er zijn wel enkele toegevingen die wij gedaan hebben. Zo hebben we niet de eerste de beste versieringen die je overal kunt vinden. Onze boom is een winter/natuur/pagan-boom. We werken graag met enkele natuurlijke elementen zoals houten ornamenten en  kleine natuur tafereeltjes. Dit jaar zijn het ski's, rendiertjes, kerstboompjes, sneeuwvlokken, schaatsen, sleetjes en noem maar op. En elke avond gaan de lichtjes aan, omdat het zo gezellig is en omdat het een prachtig licht afgeeft om mee aan je heksendagboek te werken.





Want dat is nog iets waar ik mee bezig ben. Schrijven. Tijdens de wintermaanden probeer ik het afgelopen jaar neer te schrijven in mijn creatief heksenboek. Ik Scrapbook, ik maak collages en moodboards en schrijf een eind weg. Alles wat ik in de zomer heb uitgevoerd en meegemaakt komt langzaam aan in mijn boek. Het is niet echt een Book of Shadows en niet echt een dagboek. Het is een creatief overzicht van alles wat ik leer, doe en geloof. Zo komen de doelen die ik gesteld heb hier in in een groot overzicht met tekst, quotes en plaatjes. Hieronder een voorbeeld van het overzicht voor volgend jaar:




Dan de feesten met de familie.. Wij hebben de gewoonte om met de familie een spel te spelen waar kadootjes uitgewisseld worden. Dit kan van alles zijn, van een kleurboek tot een mooie mok en van een spuuglelijke kabouter tot een opvallende kaars. Het is vooral een gezellige avond waar we genieten van elkaars gezelschap en lekker eten. Al bij al is dit vrij casual en vrijblijvend.

Dit jaar ga ik beginnen met een nieuwe traditie, oftewel ik ga iets nieuws uitproberen waarvan ik denk dat ik het heel leuk ga vinden. Voor een facebook-groep waarin ik actief ben heb ik gezocht naar tarotweetjes en -posts voor de donkere periode. Het leukste project dat ik gevonden heb is de "12 dagen van yule"-legging. Voor elke dag van yule trek je een tarotkaart. Het start op 20 december en de laatste kaart wordt getrokken op oudjaarsdag. Elke dag heeft zijn eigen thema en met de kaart ga je jouw ideeën over dat thema na. Super! Ik ben alvast enthousiast :D

Voor het ritueel van Yule ben ik nog lang niet klaar. In het ritueel zal een onderdeel opgenomen worden waarin mijn wensen van Litha herzien worden. Ook zal ik nieuwe wensen vastleggen voor Litha. Op zich ben ik vrij slecht in het wensen, maar de afgelopen maanden kwam er al 1 wens uit zoals ik wou en eentje op een manier die ik niet zag aankomen. Dus oefening baart echt kunst! 

Het ritueel zal voornamelijk daaruit bestaan, verder is er niet echt iets wat me roept om te doen op dit moment. Dus zal het de tarotlegging worden samen met de wensen. 


Liefs Loena




Geen opmerkingen:

Een reactie posten