donderdag 4 december 2014

Ken jij jezelf?

Ja ken jij jezelf? We kennen onze kledingmaten, schoenmaten of gewoontes. Ik ben bijvoorbeeld erg bewust van het feit hoe ik mijn thee zet. Op een andere manier smaakt het toch anders. Maar ken ik mezelf dan? Weet je waarom je die ene persoon niet graag hebt, of waarom je moeite hebt met het binden aan een partner of alle details in perfectie geregeld moet hebben? 

De meesten onder ons kennen de antwoorden op die vragen niet en maar sommigen daarvan willen wel weten waarom we de dingen doen zoals we ze doen. Hiervoor is Schaduwwerk uitgevonden. Dit is een serie van oefeningen, schriftelijk, tarotleggingen,  meditaties en ga zo maar door, om jezelf bloot te leggen en te leren kennen. Door zelfkennis vergaar je een deel vrijheid, zelfvertrouwen en stabiliteit.




Schaduwwerk is een bezigheid die niet leuk is, niet ontspannend en niet makkelijk. Het is afdwalen naar de dieptes van je eigen geest om antwoorden te vinden voor jezelf. Zelf heb ik het altijd een mooi idee gevonden, en een beetje romantisch zelfs. Het idee dat je al mediterend een onderliggende grot binnentreedt, om daar verschillende kamers te onderzoeken. Het klinkt heel mooi. Nu ik recent ben begonnen met schaduwwerk begint dat beeld te vervagen. Schaduwwerk is zwaar en emotioneel en nodig...

De eerste keer dat ik begon aan mijn schaduwboek was vrij luchtig. Elk boek dat ik begin krijgt een 'persoonlijke' quote en een pagina waarmee ik duidelijk maak waarvoor het boek gebruikt zal worden. Een soort mini-inwijding eigenlijk. De avond daarna begon ik vol goede moed aan de eerste ingave. Ik dacht, oh die inwijdingspagina ging zo vlot, dan zal dit ook wel lukken. Uhuh, schrijf dat maar op je buik. Dus na alles neer geschreven te hebben, tranen met tuiten gehuild en vol gevoelens was het voor mij weer even goed. Ik heb nu het idee waar mijn problemen zitten, binnenkort zal het tijd zijn om ze onder ogen te zien en alles uit te klaren.

Er zijn verschillende oefeningen om aan schaduwwerk te beginnen. Zelf koos ik ervoor om te beginnen met enkele herinneringen die hoognodig uit mijn hoofd en op papier gezet moesten worden. Zo krijgt het een letterlijke plaats in mijn leven, iets wat je kan verplaatsen, aanraken en verscheuren indien nodig. Er zijn ook verschillende schrijf- en meditatieoefeningen die je online kan vinden. Denk aan de Waarom?-oefening waar je begint met een stelling waarom je iets niet leuk vindt. Daarna ga je na waarom je dat niet leuk vindt. 

Bijvoorbeeld je begint bij met de stelling "ik vind die collega op werk niet leuk". Waarom? Omdat hij een arrogante zak is. Waarom? Omdat hij elke keer grapjes maakt over vrouwen en ik dit niet leuk vind. Waarom? Omdat hij me daarmee beledigd. Waarom? Omdat ik me niet minderwaardig wil voelen omdat ik een vrouw ben. Waarom? Omdat ik niet minderwaardig wil zijn. Waarom? Omdat ik soms denk dat ik dat wel ben. En zo kom je bij je schaduw. Eenmaal een schaduw gevonden, zal je er werk van moeten maken om deze schaduw te bestrijden. Affirmaties, meditaties, schrijfwerk en misschien wat tarotleggingen volgen hierop. Zo leer je de schaduw een plaats geven en ermee om te gaan.

Al laastste ben ik dol op de verschillende beschikbare tarotleggingen. Je kan er verschillende vinden hier op mijn tarotbord op Pinterest: http://www.pinterest.com/LoenaAraya/tarot/ .


Liefs Loena


Geen opmerkingen:

Een reactie posten