woensdag 25 juni 2014

Tarot XVII - De Ster

En we zijn aangekomen bij De Ster! Het einde is echt in zicht voor het grote arcana! Voor het eerst in een tijdje heb ik ook een foto gevonden uit mijn eigen deck om met jullie te delen.

De Ster in het Native American Tarot is een aparte kaart, ze viel me al op sinds de eerste keer dat ik het deck bekeek. Op de kaart zie je een vrouw op haar knieën zitten in een grasveld. Voor haar ligt een plas water. Hierin zie ik de sterrenhemel boven haar weerspiegelen. De vrouw zelf kijkt recht vooruit, starend naar de kaartlezer. Het vreemde aan deze kaart is dat de vrouw een pijl in haar borst heeft. Terwijl ze in pijn moet zijn kijkt ze toch zelfverzekerd vooruit. Het lijkt alsof ze iets ziet in de toekomst, en het moet iets moois zijn want ze lijkt toch zwak te lachen. De kaart heet de Ochtendster, dit verklaart waarom de achtergrond zo licht is. In de beschrijving staat dat deze kaart aangeeft dat de dag weer wordt geboren en het leven weer begint. Ook zijn de sterren ogen van de hele wereld. 



Dan het Rider Waite tarot! En wat is deze kaart anders...  Weer een vrouw in het veld, weer geknield. Maar nu zie ik een vrouw die water schept of uitschenkt. In verband met het Native American zou ik zeggen dat het uitgeschonken wordt. De Amerikaanse vrouw bloed uit haar hart, de Rider Dame schenkt uit kannen. Daarnaast zie ik 7 kleine sterren en 1 grote ster, samen het getal 17 het nummer van de kaart. De hemel weerkaatst hier niet door het gieten van het water. Wel vraag ik me af waarom ze een deel op het land en een deel in de poel uitgiet. Ook doet de vrouw op deze kaart me denken aan Eva, ze is naakt en op de achtergrond zie ik een boom staan. Het is misschien ver gezocht, maar ze doet me eraan denken.


De Theorie:
Als ik alle informatie juist heb begrepen is met deze kaart het volgende aan de hand. na de afgelopen kaarten is er veel gebeurt, hele werelden zijn op zijn kop gezet en alle fundamenten zijn verwoest en je moet een heleboel opnieuw leren en opbouwen. En dan komt de ster, als een kleine fonkeling aan de hemel. Het lichtje aan het einde van je tunnel. Maar ga je die laatste meters nog wandelen of blijf je hier in de modder zitten? Je zal nu alles bij elkaar moeten rapen om er iets van te maken. Nog even en de reis zit erop.

Na de schok en vernietiging van de toren is er de Ster. Na chaos komt nu een lege vlakte waar alles kan opgebouwd worden wat maar gewenst is. Maar ook rust, hier kan je even bijkomen voor het leven weer verder gaat. Denk aan een echte ster, voor dat wij hem zien gaat er een heleboel chaos en samensmelting van elementen aan vooraf. Maar zodra onze ogen de sterren waarnemen geeft het licht ons een rustig gevoel, we genieten van het kijken naar de sterren.

De naaktheid geeft weer dat er geen nood meer is aan materialistische zaken, ook de kannen waaruit geschonken wordt zijn van eenvoudige klei. Het bloed dat geschonken wordt in het Native American tarot is dan weer een nog vereenvoudigde vorm van het stromende water. De vergelijking met Eva was misschien nog zo gek niet. Ook zij had geen besef van materialisme, of de andere problemen waarmee we nu af en toe moeite mee hebben zoals een minderwaardigheidscomplex, geldproblemen of andere moderne problemen.

Het poel die we zien staat voor het onderbewuste. Deze is niet te groot en te diep op de Ster. Deze poel wordt gevoed door het stromende water. Volgende sommigen is dit de verwijzing naar reïncarnatie en de beïnvloeding van je onderbewuste door vorige levens.

Te stellen vragen:
Hoe ga ik verder vanaf dit punt?
Wat vertelt mijn innerlijke gids me?
Hoe leer ik luisteren naar de stille instructies?
Hoe geef ik me over aan stilte?
Wat kan ik doen om beter om te gaan met stilte? 
Hoe kan ik mij beter ontspannen?

Ik denk dat de kaart me wel duidelijk is. Ik ga aan het kaartmaken!

1-7-2014: Daar is ie dan! De Foto gebruikt voor deze Ster is van de Hubble Telescoop. is het geen plaatje?



14-7-2014: Oh afschuwelijk, het idee was zo mooi maar de uitvoering stond me zo tegen! Ik heb er nachten van wakker gelegen. Maar nu is ze hier dan de definitieve Ster van mijn tarot!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten