donderdag 24 juli 2014

Lughnasadh

Oh Lughnasadh! Heb ik al eens gezegd dat dit mijn favoriete sabbat is? Ik ben mijn pad begonnen op een Lughnasadh, of ja mijn eerste ritueel was op een Lughnasadh. Och wat lijkt het lang geleden! Het was een leuk ritueel, ik heb er veel aan mogen hebben en aan mogen denken de afgelopen jaren. Maar toch zo anders dan de rituelen die ik nu doe, om te beginnen was het een samenraapsel van een aantal rituelen en nu is alles zelf geschreven. Inmiddels is er nog meer veranderd, partner, huis, werk en vooral mijn visie. En elk jaar vier ik deze veranderingen, als mijn persoonlijke oogst.



Maar wat houdt Lughnasadh nu eigenlijk in? In het kader van mijn elementenserie is Lughnasadh de overgang van vuur naar water. Het vurige deel van het jaar neemt zijn afscheid en alles mag beginnen stromen. Dit verwoorden naar een ritueel is niet zo evident. Ideeën die voorbij zijn gekomen om dit in een ritueel om te zetten is het neerschrijven van wat je wilt behouden en wat je los wilt laten op verschillende papiertjes. Het papiertje dat je wilt behouden brand je op, dat wat je wilt loslaten laat je oplossen in water of spoel je door het toilet.

Zo zal de oogst beginnen binnen te stromen, aangezien Lughnasadh het een oogstfeest. Als je rondwandelt in de natuur of  in de moestuin als je het privilege hebt, dan zie je letterlijk wat er rijp is, je ziet grassen en granen rijpen in de zon, en groenten als courgettes, tomaten en fruit als frambozen en bramen. Het harde werk levert resultaten op.



Toen ik nadacht over mijn persoonlijke oogst kwam ik op een aantal dingen. Maar het belangrijkste zal wel mijn pad zijn, dat heeft enorme veranderingen aangenomen. Zo is het vrouwendom, de vrouwelijkheid, de -hoe zeg je dat nu netjes???- het vrouw-zijn, heel belangrijk geworden. En nu het mij duidelijk is waar mijn pad uit bestaat en wat ik wel en niet doe, ga ik mij weer toewijden, zoals toen. Het zal wel hel wat anders zijn dan die eerste keer ;) Het vreemde is misschien wel dat ik al bijna een jaar zeg dat ik mijn pad wil vernieuwen maar nu pas weet hoe het zal plaatsvinden, er missen nog 3 teksten maar dan is het af, en al zeg ik het zelf: subliem :)

Maar goed je wijdt je niet elk jaar toe natuurlijk.Dus wat doe je dan met lughnasadh? Hou de overgang in beeld van vuur naar water. En aangezien dit een oogstfeest is kan je de keuken in! Kook, voor jezelf of voor anderen en houd rekening met de seizoensgroenten en oude gebruiken.Wat ook aan te raden is, is die wandeling, door de natuur of in de wijk langs alle tuinen, groenten- en bloemenwinkels. Geef je ogende kost en wandel, de ene voet voor de andere.

  • Vuurmagie
  • Watermagie
  • Keukenmagie
  • Kruidenmagie



Dan wat correspondenties! Er is al veel genoemd dus ik ga het enkel nog over de correspondenties hebben die nog niet zijn benoemd. Om te beginnen is dit een sabbat met een gele kleur, maar iets donkerder dan het lithageel, rijper as je wilt. Het zit net tussen fel zonnegeel en oogstoranje in. Edelstenen worden ook iets donkerder zoals tijgeroog. Kruiden vinden we buiten in de natuur, en ver van huis. Ze zijn ook iets mannelijker, kruidiger. De kruiden zijn sandelhout, frankincense, mirre en roos. Goden die je nu kan aanroepen zijn de oogstgoden, met als grote knaller Lugh! Bij de godinnen is eigenlijk hetzelfde aan de hand, dit zijn namelijk de oogst- en moedergodinnen, denk maar aan Demeter, de graan- en oogstgodin.

Iedereen alvast een prachtig Lughnasadh gewenst!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten