maandag 7 juli 2014

Tarot XVIII - De Maan

De maan! Daar is ze dan! Heb ik al eens gezegd hoe gek ik op de maan ben? Wel vandaag bespreek ik haar kaart binnen het Tarot. Opvallend dat na de ster het licht nu al aangegroeid is tot een felle en duidelijke maan.


Dit is de kaart uit het native american deck waarmee ik mijn leggingen doe. Je ziet een grote plas, in die plas lijkt het alsof er een dode vis drijft.Bij de ster stond de kleine poel voor het onderbewuste van ieder individu. Ik neem dan ook aan dat de vijver hier het collectieve onderbewuste vertegenwoordigt. Op de achtergrond zien we 2 bomen, 2 wolven, een sjamaan en de volle maan. De sjamaan rookt de pijp en lijkt wel afwezig te turen. Misschien is hij iets aan het overdenken. Maar wat is het dan met de wolven? Laten we eens naar het Rider Waite kijken.



Dit is de Rider Waite kaart. Eigenlijk lijkt hij veel op de kaart uit het Native American deck. Ook hier weer de maan, de poel en de honden. Nieuw hier is de kreeft, de torens op de achtergrond en het pad van de poel naar de bergen. Er zijn nu 14 vonkjes die onder de maan dwarrelen, het lijken dezelfde vonkjes al bij de toren. We zullen eens kijken naar de theorie.

De Theorie
Wat een mooie kaart is het toch, de maan. Nu ik me wat heb ingelezen begrijp ik hem wat beter en zie ik de symboliek ook beter. De symboliek van de maan als hemellichaam kende ik natuurlijk al. Maar er zijn ook andere aspecten die nieuw voor me zijn. Zo staat de maan in het tarot voor angst en onzekerheid. In de donkere nacht kan zij enkel schijnen als ze wordt belicht door haar tegenspeler de zon. In zijn bijzijn kan ze stralen, schitteren en ons allen belichten op ons pad. Ik moest vroeger na mijn werk vaak in het donker naar huis fietsen, en ik voelde me altijd getroost als ik de maan dan mocht zien, ze scheen op mijn pad en hield me veilig onderweg. En zo heeft de maan een historie van angstgevoelens en veiligheid. De vonkjes die naar beneden vallen zijn het schijnsel van de maan. Daar dit dezelfde vonken zijn als bij de toren staan ze ook hier voor de universele liefde die hier door de maan worden gestrooid over haar kinderen, plant, dier en mens.

Ik begin bij de poel, het pad en de bergen. De poel staat nog steeds voor het onderbewuste, en het land staat dan voor het bewuste zelf. Maar die bergen hoeven geen bergen te zijn. De mogelijkheid is er ook dat het de wilde zee is met hoge golven. Beide kunnen inzicht verschaffen, en de weg is niet simpel. Ook staan er 2 torens aan het einde van de weg. Je kan deze zien als een ere boog, een poort en een ontvangst. Het einde van de weg door het grote arcana is te zien, maar het is nog wel een eindje. Dus vooral nu mag je de moed niet opgeven dus laat je daartoe niet verleiden.

Dan de kreeft, die op het randje van de poel en het land hangt. De kreeft kan zich niet recht over het land voortbewegen. Hoe erg hij zijn best ook doet, in deze positie zal hij nooit op het land geraken en dus in de poel blijven. Hij zal eerst dieper het water in moeten en daarna op een andere manier weer het water uitkomen, dat is de enige manier om verder te komen. De kreeft is een waterdier en kan dus perfect leven in de poel en het onderbewuste. Er zijn enkel wel momenten dat deze de boventoon krijgen. Als de maan vol is hebben veel mensen wel eens last van extra emoties, dit zijn net kleine kreeftjes die dan naar boven komen.

Deze kaart staat vooral open voor mogelijkheden. Pak je de kansen om het pad op te gaan en te kijken of het nu bergen of zee is wat we in de verte zien? Blijf niet bij de pakken neer zitten nu het niet zo lekker gaat, maar grijp je kansen, blijf niet in het donker zitten maar ga weer verder op wandel richting je doel.

Dit is een mega interessante kaart die nog veel meer te vertellen heeft, maar voor nu hou ik het hierbij. Ik ga aan het brainstormen over de creatieve kant hiervan.

24-7-2014: ik heb lang nagedacht over deze kaart, en heb zelfs nog even gespeeld met het idee om de maan te vervangen door een zandloper. Deze geeft de tijd aan die nog nodig is om de eindstreep te halen die tussen de torens ligt. Maar dan zou een deel van het veiligheidsgevoel van de maan en de verlichting niet tot uiting komen. En daar mijn pad gebaseerd is op de maan en onze band moet ze toch ergens een uiting vinden in mijn deck.Dus hier is ze: De maankaart!



29-8-2014: Oh ik zou de eeuwige twijfelaar niet zijn als ik deze kaart niet veranderde. De achtergrond was het niet voor mij, hoewel ik er uren op gezeten heb de eerste keer, soms moet je wat afstand nemen. En dan komt dit eruit, dit gaat em worden hoor:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten