woensdag 30 juli 2014

Ze zit in ons allemaal

Laatst schreef ik over mijn ervaringen en ideeën over het goddelijke en het mannelijke aspect in de wereld. Dan is het nu tijd om ook het vrouwelijke eens te bespreken. Nu heb ik nog al eens oer de godin verteld maar nog niet over wat ik nu precies zie als het vrouwelijke aspect in deze wereld. Om te beginnen denk ik dat de godin in ons allemaal zit, ze is een deel van ieders karakter en bewustzijn. Het is het vrouwelijke aspect dat iedereen, man of vrouw, in verschillende mate bezit of aan bepaalde elementen meer of minder aandacht schenkt. De andere manier om godin te omschrijven door haar de vrouw te noemen die vanuit haar gevoel en haar intuïtie leeft, de wilde vrouw.


Om te beginnen is de vrouw en het vrouwzijn heel belangrijk voor mij, duh ik ben ook een vrouw! En dat vrouwzijn zit diep. Toen ik voor het eerst ongesteld werd kwam het nooit in me op dat dit zoveel zou gaan betekenen in mijn leven. Het is een waar feest als ik menstrueer, dan komen de lekkere dingen mee uit de winkel, mijn favoriete muziek staat op, dagboeken en book of shadows worden bijgewerkt en het is een tijd voor geklets en veel thee. De krampen zijn niet zo hevig en het is echt mijn moment in de maancyclus. Ik heb me dan ook al sinds het moment dat begon met hekserij verbonden met de nieuwe en donkere maan, wanneer ik bloed. 

En de donkere maan staat symbool voor de duistere godin. Oh wat hoor ik die term toch graag! De duistere godin, tja heel mooi gezegd maar wat houdt het in? Je zou kunnen zeggen dat het de crone is, de wijze vrouw, de heks en de ervaren vrouw. Maar als we de andere kant bekijken is de duistere  godin ook de godin die de zaken iets minder netjes oplost. Denk dan aan de Morrigan of hecate, dit zijn ook duistere godinnen ze voeren oorlog en gebruiken listen om hun zin te krijgen. Ik denk dat de duistere godin de onvolmaakte godin is, de vrouw die nog moet leren en in de tussentijd haar wilde en vrije zelf is.

Ikzelf voel me telkens getrokken naar de godin Lilith. En laatst heb ik de mooiste uitleg over haar gelezen, en haar verhaal. Lilith staat voor ons onderbewuste, dat deel van onszelf dat vrij en wild is en waar we geen zak over te zeggen hebben. Daar adam het materiële en bewuste vertegenwoordigt leren we dat we geen controle hebben over haar. Zij is de ultieme wilde vrouw, zij heeft volledige zeggenschap over haar lichaam en haar acties en duldt geen onderdrukking van de ander of het bewustzijn. Zij is passie, en ze maakt het beste van haar leven.

Eigenlijk is dat de enige godin die zich in mijn leven heeft genesteld op dit moment. Maar andere godinnen die me raken en waar ik me in wil verdiepen zijn Aphrodite, Sheela na Gigs, de Oermoeder, Rhiannon, Lakhsmi en Hecate. Als de tijd rijp is zal dat er wel van komen en zullen ze hun weg of ik mijn weg wel vinden.

Maar hoe ik dit dan in mijn spiritualiteit pas? Wel elke volle maan geniet ik van de maan zoals de meeste heksen, ik schrijf ook de volle maansvieringen van Carya. Maar die echte feeling heb ik niet, ook niet nu ik er dit jaar echt mee probeer bezig te zijn. Maar zodra de maan donker wordt begin ik op te leven en begint mijn spiritueel werk. Want wat doe ik dan tijdens de nieuwe maan? Ik probeer altijd te mediteren, herinneringen een plek te geven of uit te zoeken waar het nu om gaat in het leven. Ook maak ik regelmatig tekeningen in mijn book of shadows waarin mijn bevindingen van de afgelopen tijd vastleg door kernwoorden op te schrijven van hoe ik de godin nu eigenlijk zie en ook haar aspecten, zoals haar Lilithvorm. Het lijkt een beetje hierop, maar dan met woorden die haar omsingelen. 

En eens in de zoveel tijd verandert mijn idee over haar, maar voor nu hou ik het hierbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten