vrijdag 8 augustus 2014

Tarot XX - Het Oordeel

Zo en we beginnen aan de volgende kaart! Deze laatste 3 kaarten schrijf ik achter elkaar door zodat alles in ieder geval klaarstaat en mijn brein zich mag breken over de artistieke kant, misschien vind ik wel eerder de nieuwe symbolieken voor een latere kaart dan de eerdere kaarten! En ik heb een vrije dag dus kan ik even lekker doorwerken :)

Dus het oordeel...

Het oordeel in het native american tarot deck ziet eruit als een droom, visioen of meditatie. De man op de voorgrond lijkt in gedachten verzonken te zijn, heeft hij spijt over wat hij heeft gedaan, verdriet of berust hij in de gedane zaken? Ik kan het niet aflezen alleszins. Achter hem staat een enorme bizon. Maar terwijl bizons rood of zwart zijn is deze bizon grijs of wit. Hij doet me denken aan een godheid in de amerikaanse traditie(s): De vrouw van de witte buffel. Ik denk dat deze kaart verwijst naar overdenkingen, een oordeel vellen over wat je geleerd hebt en wat je hebt laten liggen, keuzes die je gemaakt hebt of juist niet. Het ijkt me zelfs een kaart die vlak voor de dood of het einde komt.


En dan de Rider waite kaart. Ik zucht en denk of het nog bijbelser kon. Mensen die in kisten mee deinzen op de zee met land in zicht, die de engel met zijn blaasinstrument met open armen ontvangen. Ik vraag me af waarvan die vlag is. Een korte google zegt me dat het de vlag van Engeland is. 

Ik kan hier niet veel meer van aken dan wat ik al bij het native american deck zei en dan natuurlijk het bijbelverhaal. Even bijlezen dan maar!

Theorie
Zo zeg, dit is de eerste kaart waarbij er weinig informatie beschikbaar is, of waar een eenduidige betekenis aan gegeven kan worden.

De vlag wordt toegeschreven aan Sint-Joris en de kruisvaarders, ook is het de vlag van Engeland (nee niet verenigd koninkrijk, engeland als deelstaat). Verder kent iedereen wel het verhaal over de dag des oordeels, of daar ga ik vanuit. Het is de dag waarop mensenlevens gewogen worden en wordt beslist wie goed geleefd heeft en wie niet. Als ik nadenk over wat Jezus toendertijd predikte en aan ons probeerde duidelijk te maken denk ik dat de dag des oordeels wel milder mag opgevat worden dan hoe men het verklaart in de bijbel.

Het oordeel dat hier geveld wordt is er een voor ieder individu op zich. Stel je de vragen of je een verdiende kans verdient, boetedoening of wie er bij jou al dan niet een tweede kans moet krijgen en het belangrijkst wat je los mag laten om verder te gaan in je leven. 

Ook kan het oordeel duiden op een angst die je te overwinnen hebt. Een angst voor de dood, voor muizen of voor het oordeel dat anderen vellen. Vraag jezelf dan ook waarom je er bang voor bent, en of je iets aan die angst kan doen. 

Andere betekenissen zijn het ontdekken van de waarheid, of de waarheid die komt bovendrijven. Al bij al geeft deze kaart een einde aan, niet zo dramatisch als de dood, maar een zachter en verdiend einde. Het kan net zo goed zijn dat je aan een nieuwe tijdperk begint, een nieuw hoofdstuk begint of een nieuwe weg inslaat. Maar ga hier niet licht over en overdenk je laatste stappen en ook de volgende.


Ik heb nog totaal geen flauw benul wat ik hier mee ga doen.. Maar de tijd zal dat uitwijzen :)

29-8-2014: Zo ik ben aan het werk geweest. Ik ga voor de Egyptische uitleg van het oordeel: het wegen van het hart, deze mag niet bezwaard zijn met schuld, en het gewicht van een veer evenaren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten