vrijdag 8 augustus 2014

Tarot XXI - De Wereld

Zo na deze is de theorie al gedaan van het grote arcana. De reis heeft een jaar geduurd en ik heb veel geleerd en ben ook veranderd in al deze maanden. Maar we zijn dan aangekomen aan de Wereld. Vanaf hier eindigt de reis, en begint  de nieuwe samen met de dwaas. In het grote arcana is er geen begin en geen einde. Zodra de ene reis eindigt begint de volgende alweer.

Op de laatste kaart zien we een sjamaan, hij trommelt en ziet er tevreden uit. Hij heeft geen doel, geen regels, hij trommelt gewoon en ziet wel waar hij uitkomt. Om hem heen zie ik 4 voorwerpen, een pijp, kruik, tabaksplant en een edelsteen. Deze staan voor de 4 elementen kruik-water, pijp-vuur, tabak-lucht en edelsteen-aarde. Hij is een met allen en allen zijn een met hem.


Op de Rider Waite zien we een vrouw in een krans. Ze houdt 2 staven vast en er is een paarse doek om haar middel gedrapeerd. De krans lijkt een lauwerkrans vastgezet met 2 rode linten die nu een kruis vormen. En dan de vier dieren die in de hoeken staan, de elementen? Ze doen me alvast denken aan het rad van fortuin. En even gespiekt, het zijn dezelfde wezens!

Theorie:
Zo hier is tenminste weer wat informatie over te vinden zeg! De dame wordt ook wel een danseres genoemd met de rare kronkel waarin haar lichaam is afgebeeld. Ze is de wereld, het universum en de kosmos. Zij is alles. Ik kan het hier niet laten om een verwijzing naar de hekserij te plaatsen als ik zeg dat zij Godin is. De rode kruizen die ik noemde zijn in feite lemniscaten. Deze geven aan dat de danseres in en tussen het oneindige aanwezig is. De staven in haar hand zijn hetzelfde als de staf die de magiër vasthoudt. Maar waar hij enkel in tegenstrijdigheden kon scheppen, schept zij harmonie, geluk en volmaaktheid zonder dualiteit, tegenstrijdigheden en licht en duister. Zij is.

De krans die haar omvat is in feit de 0 van de dwaas. Zo zijn ze beiden onafmakelijk verbonden met elkaar. De paarse doek staat voor de spirituele wijsheid die is opgedaan van 0 naar 21. Daarnaast verbergt de doek haar middel, volgens sommige uitleggers is dit het teken waar zij haar ware aard verbergt. Namelijk dat ze androgyn is. Zij is man en vrouw, en daarom kan ze niets anders dan harmonie scheppen, zij kent namelijk geen verdeeldheid.

De vier wezens in de hoeken zijn de vier elementen net als bij het native american deck. Maar in vergelijking met het rad van fortuin zijn ze nu naar waarheid ingekleurd en ze hebben hun boeken verloren. Het rad gaf een snelle glimp van hoe de wereld eruit ziet.

Een leuke kleinigheidje wat me nu opvalt, maar vanaf de ster zien we steeds meer van de kosmos in de achtergrond. Het blauwe loopt steeds iets dieper door tot het de hele kaart vult bij de wereld. Dit is het doel waarnaar je hebt toegewerkt al die tijd. Toen je in het dal zat was dit waar je die glimp van te zien kreeg. Wees trots dat je het zover hebt geschopt en dat je dit allemaal voor elkaar hebt geknokt.

Zo dit was een bevredigende kaart om mee te eindigen. Nu ga ik met het creatieve deel aan de slag en dan is het klaar, het volledige grote arcana doorlopen en veel geleerd. Voor nu ga ik even rustig doen, en alle informatie van de afgelopen drie kaarten laten bezinken.


7-9-2014: Niet helemaal volgens plan maar hier is ze dan: De wereld. Ik heb gekozen voor de danseres en de link naar de dwaas. De achtergrond zal misschien nog veranderen of misschien niet, maar dit is mijn wereld.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten