woensdag 20 augustus 2014

Elementen - Water

Zo hier is ie dan het water'onderzoek'!

Karakter
Het karakter van een waterpersoon is zoals water zelf: onvoorspelbaar. Een waterig karakter is gevoelig, emotioneel, toegewijd, hartstochtelijk zelfs en vooral in touch met het emotionele deel van het leven. Ze kunnen zich goed inleven, voelen situaties aan, nemen makkelijk dingen op of aan en leven dichtbij hun ziel. Valkuilen worden dan het voor jezelf zorgen als je al zo op kunt gaan in anderen, en voor anderen zorgt. Ook het uitzoeken wie jij werkelijk bent en wat jij werkelijk leuk vindt is moeilijker omdat de emotie te veel op de voorgrond ligt.

Tarot
Het element water vind je terug in het kleine arcana als bekers. Maar bekers klinkt niet zo natuurlijk in mijn oren, maar de Engelse naam Chalices is een naam naar mijn hart! Chalices klinkt vloeiend, sexy en geheimzinnig. En dat link ik direct aan water. In het native american deck wordt water afgebeeld als water maar voornamelijk als dieren uit de (native american) dierenriem. Of ik dit gepast vind weet ik nog niet, ik zie de connectie eigenlijk niet. Misschien komt het binnenkort als ik het kleine arcana onder handen neem :)

Correspondenties
Als ik denk aan water denk ik aan nat, koud, sprankelend, mediteren, stromen en fantasie. Dit voornamelijk omdat als ik naar een stroom kijk het water geheimen bevat, het geluid en de kleine twinkels van licht die de bodem raken brengen me helemaal in trance. Het is rustgevend en opwindend. Een douche of lekker warm bad kan naar gelang mijn noden verschillende effecten hebben.
Ik heb in mijn intro stukje al eens gesproken over hoe het wiel water indraait bij Lughnasadh. De 3 sabbats waar het jaarwiel in water staat  zijn de oogstfeesten, het wordt langzaam herfst met regenbuien en kou. Water maakt de overgang makkelijk van vuur naar aarde. zodra iets vlam vat, en je blust het met vuur dan komt het vanzelf terecht in de bodem waar het aarde is.




Godheden
Als godin kies ik Venus. zij is moeder, zij is dochter, zij is. Haar aanwezigheid is er eentje om u tegen te zeggen. Ze is emotie, onvoorspelbaar, water en vrouw. Een heleboel vrouw. Ik bedoel, ze is aanwezig, ze komt zonder pardon en leert je met emoties en liefde om te gaan. Echt iets waterigs!

De god die voor mij bij water past is een beetje raar. Ik keek over de lijst met godheden en degene die er voor mij uitsprong was Osiris. Ik kan hem niet meteen linken aan water. Hij is streng maar liefdevol. Misschien de andere kant van liefde, als tegenhanger van venus.

Chakra
De chakra's die bij water horen zijn het sacraalchakra (ghehe) en het hartchakra. Waarom ik deze met water koppel? Het sacraalchakra bevindt zich in ons geslachtsdeel. Mijn geslachtsdeel en dat van de meeste andere vrouwen hebben water in zich. Mannen trouwens ook, maar dat voelt toch anders, denk ik...

Het hartchakra heeft met het gevoelsaspect te maken. Geluk, verdriet, jaloezie, we voelen het in ons hart. Het maakt een extra sprongetje als we blij zijn, of iets leuks zien, of het slaat een slag over als we naar nieuws horen. We voelen met ons hart. En daarom verdient het hartchakra een plaatsje in het water element.




Wezens
Er zijn zoveel wezens die bij water horen muggen, meerminnen, nimfen, maar ook dolfijnen en otters. Ik kies voor vissen, liefst voor een bepaalde vis: de koi. Ik ben naar de Japanse tuin gegaan hier in de buurt om na te denken over water. Daar zwemmen de meest prachtige vissen in de vijvers. Elegant, verbonden met de maan en in de meest prachtige kleuren: wit, oranje, geel tot zelfs zwart! Daarom zijn zij mijn waterwezens.

Oefeningen
De oefening die kan gedaan worden voor het element water die het simpelst is, is het nemen van een douche, het genieten van een warm bad. Zo ervaar je het water om je heen, het reinigende, het vullende, het allesomgevende en vooral het vergevende van water. Als het water stroomt voel je alle emoties van je afglijden. Je voelt je als herboren. Die eigenschappen heeft water.

Een andere eigenschap van water is het rustgevende. Toen ik naar het water zat te kijken, en alles langs me heen liet gaan, kinderen, geluiden van auto's, vliegtuigen die overvliegen, toen begreep ik een ander aspect van water. Het laat je vergeten, voor heel even. Net lang genoeg om even een moment van geluk te creeëren. 

 Ik grijp er zelf telkens weer naar, bij elke traan, elke ongelukkige herinnering, ik spoel ze weg met water en laat water mij helen.

Magie
Pff we zijn er! Bij het onderdeeltje magie. Water gebruiken we bij genezing, slaap en dromen, vrede, divinatie en relaties. Ik heb een flesje met Chalice Well water in mijn bezit, en het ligt naast een flesje met lente water. Een mogelijkheid is om nog eens volle maan water te maken en verzamelen, maar voor het moment nog niet. Als ik ooit mijn ziener-kwaliteiten zou aanscherpen en zou gaan scry'en dan zou ik wel heel graag met volle maanswater werken. Verder gebruik ik wel water om van bepaalde zaken af te komen, ik spoel snippers door het toilet en geef assen mee aan een beek of riviertje.


Water heeft me veel gedaan, en ik denk dat het nog veel gaat doen. Nu gaat de kracht van water enkel nog aansterken. Ohhh ik kan niet wachten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten