dinsdag 2 september 2014

Book of Shadows

Wow dit is het onderwerp waar ik zoveel van hou. Maar misschien wel omdat je er zoveel mee kunt doen. En nu zit ik hier en het onderwerp staart me al even aan en wat moet ik er nu toch mee doen? 

In het verleden heb ik heel veel lijstjes gehad met wat er allemaal in een BoS zou moeten/kunnen staan. En ik heb lang gewerkt tot alle puntjes afgetekend konden worden, en dan nog was ik niet tevreden. Een dikke map vol waarin met bladeren geschoven werd, tabbladen van naam veranderden en het moeilijk was om een volgorde te hebben die werkte voor mij. Maar op de dag van vandaag ben ik best tevreden met wat ik nu aan boeken heb om kennis en ervaringen op te slaan.


Ik heb op dit moment één grote map, voorzien van een stoffen hoes. Hierin sla ik alle informatie in op, verslagen van rituelen en bepaalde artikelen die ik zelf geschreven heb of gevonden heb. Alles wat ik niet zelf geschreven heb bevat een bronvermelding. Iets wat ik vroeger niet altijd deed en nu betreur, dus een tip voor iedereen!  In de loop der jaren heeft veel informatie plaats gemaakt voor eigen ervaringen en eigenlijk kijk ik nu nog zelden in... 


En dan het boek waar ik het meest aan heb. Het heksendagboek, officieel een book of mirrors, maar voor mij gewoon mijn boekje. Hierin schrijf ik wekelijks mijn ideeën, belevenissen en interessante gedachtegangen. Dit is het boek waar ik waarde aan hecht. Neem me mijn boeken af, geen probleem, pak mijn dikke map, geen probleem. Maar het heksendagboek helpt me om een overzicht te krijgen in mijn geloof, in mezelf en in het leven.


En dat is misschien waaraan ik me de laatste tijd stoor als ik op YouTube kijk of blogs door struin, altijd op zoek naar nieuwe ideetjes, theorieën of hulpmiddelen. Het feit dat de meeste Book of shadows gekopieerd zijn, van covens, van het internet of gewoon klakkeloos overgeschreven uit boeken. Aan het einde van het overschrijven van een recept voor wierook heb je niets bijgeleerd, je weet niet hoe het zal ruiken of waar je op moet oefenen voor je de techniek beheerst.

Het heksendagboek wordt gevuld met experimenten, uitkomsten van rituelen en periodes waarin je je kut voelt maar je toch weer uit weet te redden. Aan het einde van een pad zou je moeten kunnen aantonen waar je je nu eigenlijk mee bezig hebt gehouden al die jaren. Waar je de fout in ging bij rituelen, hoeveel wierook je kan branden tot de woonkamer blauw staat en wat voor jou nu precies geloof inhoudt.  

Wat heb je eigenlijk aan dat verzamelen van informatie? Je gebruikt lang niet alles, je leert er niemand anders iets mee want zij hebben de toegang tot dezelfde boeken en websites. Maar verhalen over hoe je tegengehouden werd door de boswachter omdat je je athame open en bloot in je handen droeg, daar zit humor en een les in. iets ervaren brengt zoveel meer met zich mee dan een gelezen les. Als ik had willen overschrijven was ik het klooster in gegaan om de bijbel over te schrijven...


Dus laten we stoppen met het kopiëren van andermans werk en zelf beginnen te ontdekken, te werken aan connectie met de natuur, met god, met godin en vooral onszelf. Ik zeg lang leve het (heksen-)dagboek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten