woensdag 24 september 2014

Chakrawerk

Al vanaf het begin van mijn spirituele verdieping ben ik gek op chakra's. Ze belichamen de belangrijkste aspecten van het leven. En ze zijn ook nog eens makkelijk te vinden voor een beginner ook nog! Maar na jaren van de algemene lijstjes, correspondenties en uitspraken van anderen ga ik op zoek naar mijn chakra's. Hoe uiten ze zich? Hoe gedraag ik me wanneer en waarom? Wat zijn mijn eigen knelpunten? Straffe kost, maar zeker de moeite waard!

Vandaag ben ik maar begonnen met het eerste chakra: Het wortelchakra. Dit bevindt zich onderaan je rug, daar waar je stuitje zit. De kleur is rood of zwart, afhankelijk van je bron. Maar naast het geaard zijn en wat doet het wortelchakra met je? 

Om te beginnen is er het rood. Rood in mijn leven? Ruim aanwezig, mijn haar is jaren rood geweest, ik draag regelmatig rode kleding en mijn nieuwste invloed is de Rode Tent. Dus daarmee kom ik niet verder. Ik ben niet bang voor rood of om ergens uit te spatten wat mijn uiterlijk betreft. Maar angst is een raar iets en angst is een van de grote thema's van het wortelchakra.

Angst. We zijn allemaal wel ergens bang voor. Ik ben doodsbenauwd voor spinnen. En voor het na het donker nog buiten komen. En voor spijt. Oh wat ben ik bang voor spijt. Daarom duurt het soms tot net voor de uiterlijke deadline voor ik een antwoord klaar heb. Ik kan lang dralen over keuzes en beslissingen. Een van mijn persoonlijke tekortkomingen. Maar angst komt bij de beste gezinnen voor, iedereen is ergens bang voor: een monster uit het verleden, een keuze met een verkeerde afloop, het verliezen van een geliefde. Er bestaan zoveel angsten, en allemaal even schokkend. Maar door ze onder woorden te brengen komen we ze onder ogen. En zo leren we om te gaan met angst.

Andere thema's van het wortelchakra zijn zelfbeeld en materiële verlangens. Oeh zelfbeeld... Dat is een zware, mogen we erover praten of toch niet? Hoe kijken we naar onszelf? En belangrijker: in welke mate staven we ons aan de buitenwereld voor ons zelfbeeld? Mijn zelfbeeld is groeiende, niet volledig compleet, maar zich volledig bewust van alle foutjes en zelfs sommige toppunten. Een werkpuntje. 

En dan is er nog dat materieel verlangen. In welke mate zijn we op zoek naar materiële zekerheid of naar materiële extra's? Of wil je juist geen materiële zekerheid en leef je van de wind en de liefde? Dit zijn drie verschillende stadia, en we kennen allemaal mensen met de verschillende materiële verlangen, is het niet?

Interessant gedachtevoer vind ik... En ik denk er nog heel even over na voorlopig :) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten