zondag 7 september 2014

Mabon

Het is tijd voor Mabon! En hoe merken we dat? Nou de bomen beginnen al te verkleuren, de blaadjes dan hè. Overal vliegen de noten en zaden me om de oren, hier in de buurt vooral hazelnoten en eikels. En er hangt iets in de lucht... Geen luchtje, geen smog maar het gevoel dat de herfst in aantocht is. Er hangt een gevoel van water in de lucht misschien.


Dit is het tweede oogstfeest en je kan niet om de oogst heen. Bij de moestuinen hier in de buurt zie ik alles rijpen, geoogst worden en er zijn nog best veel feestjes waar al dit verse eten centraal staan. Op de velden is de maïs bijna rijp genoeg om geoogst te worden. Onze konijnen smullen er alvast van ;) Ook mijn eigen maïs ligt alweer op het altaar. Ik hou ervan om elk jaar een nieuwe kolf te zoeken en op mijn altaar te leggen. Oh en binnenkort zijn de pompoenen rijp! Jammie! Oh ik hou van pompoensoep, salades met pompoen, oh en dan heb ik het nog niet over de pasta's die ontstaan in onze keuken!

En het lijkt haast wel of we in heksenland drukker zijn dan gewoonlijk. Nu het buiten koeler wordt trekken we naar binnen, fysiek en mentaal. Veel workshops en cursussen beginnen weer en Book of Shodows' worden weer opgegraven en afgestoft. Er is iets met de herfst en met mabon dat ons weer spiritueler lijkt te maken. Gek hè? Ik vond het al sowieso opvallend dat er zoveel mensen dit herkennen. Op YouTube en Facebook kwam ik verschillende mensen tegen die dit aangeven, of ik zie het bij anderen gebeuren. Zelf heb ik al weer een tijdje geleden lijstjes opgemaakt met onderwerpen die deze winter hun weg zullen vinden in mijn  eigen boeken en onderwerpen waarin ik me wil verdiepen.


Dit jaar zal mijn mabon sober zijn, feestelijk maar met weinig magie en ritueel. Er zal uitbundig gekookt worden, maar echt uitbundig! Oh ik hou van allemaal kleine gerechtjes uitgestald op de tafel. En ik zal even stilstaan bij de zaken die ik geoogst heb, en waar ik dankbaar voor ben. Het zal dus een simpele viering worden. Oh en ik heb een wandeling gepland. Op Pinterest heb ik al enkele leuke ideetjes gevonden voor het dankbaarheidsdeel, maar het zal nog even zien worden welke het zal worden!

Alvast een prachtig Mabon gewenst!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten