dinsdag 14 oktober 2014

De Rode Tent

Deze heerlijke dag begon met een lange wandeling door het bos. Alle vogeltjes floten om me heen, wandelaars bleven weg van mijn pad. Soms doet het deugd om even alleen door het bos te slenteren, wat struiken te bekijken, zoeken naar wat noten en gluren naar enkele zingende merels. En terwijl ik mijn gedachten ordende bedacht ik me opeens dat ik hier nog niet over mijn laatste passie vertelt heb! Shame on me!




En mijn passie is de rode tent. Het begon allemaal met het boek "The Red Tent" van Anita Diamant. Dit verhaal gaat over de dochter van Jacob en zijn eerste vrouw Leah. Een misschien iets minder bekend verhaal uit de bijbel, en dochter Dinah wordt zelfs maar eenmalig aangehaald. Toch heeft schrijfster hier een prachtig en ontroerend verhaal neergezet, juist door de vrijheid vanuit de Bijbel. Het belangrijkste deel in het verhaal is dat alle vrouwen van Jacob tijdens elke nieuwe maan bijeenkomen in de Rode Tent.  Daar zonderen ze zich af, eren de donkere maan en hun menstruatie, zwangerschap of menopauze. 


En het is die rode tent die Alyssa Starkweather zo intrigeerde. En het was Alyssa die onderzoek begon te doen en de eerste Rode Tent oprichtte. Over de jaren heeft ze de Rode Tent op de kaart gezet en vrouwen geholpen om hun rust te vinden, om op krachten te komen, om hun menstruatie te begrijpen en daarmee ook zichzelf.


Alyssa kwam dan weer dr. Isadora Gabrielle Leidenfrost tegen. En zij was zo bevangen met de Rode Tent dat ze er een film over maakte met de titel Red Tent Movie: "Things We Don't Talk About". En voor iedereen die ook maar geïnteresseerd is in de Rode Tent is dit echt een aanrader. In de film zie je  Rode Tenten voorbij komen uit verschillende staten, met verschillende vrouwen en met diverse grootte van de groepen. Ook geven ze tips over wat er allemaal te doen is in de Rode Tent en hoe een Tent groeit tot een Rode Tent. Een van mijn favoriete uitspraken uit de film is de volgende:



Maar hoe integreer je de Rode Tent in je eigen leven? Voor mij is de Rode Tent nu niet bereikbaar, de dichtstbijzijnde Rode Tent bevindt zich op 2 uur met het openbaar vervoer en de heenweg is al zwaar, maar de terugweg is gewoonweg niet haalbaar. Kan ik nu niet meedoen met de Rode Tent? Natuurlijk niet! De Rode Tent probeert vrouwen aan hun verstand te brengen dat me-time belangrijk is. Neem tijd om op adem te komen en de dingen te doen die jij leuk vindt. 

Mijn Rode Tent avonden bestaan uit mijn hobbies en een afwezige partner. Mijn vriend werkt elke zaterdagavond en dat geeft mij het ideale moment om in te checken met mezelf. Dat zijn mijn Rode Tent momenten. Ik zet mijn menstruatie altaar op, schrijf mijn dagboek bij, kijk een leuke film of neem een lang warm bad. Dit zijn de dingen waar ik blij van word en die mijn ziel voeden. Op de avonden waarop ik menstrueer wordt het zelfs nog beter, dan komen de rode kaarsen uit de kast, zorg ik voor lekkere Arizona Iced Tea met granaatappel, en meestal zorgt vriendlief er dan voor dat ik iets lekkers heb om van te smullen. 

Zo haal ik de Rode Tent in huis, en er zijn nog meer manieren, maar dat is voor de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten