vrijdag 24 oktober 2014

Vrije wilde vrouw

De vrije wilde vrouw, ongrijpbaar en volledig zichzelf. Zouden we dat allemaal niet willen zijn? Deze week kwamen enkele projecten voorbij die mijn oog vast hielden. En elk op hun eigen manier zijn ze verbonden met de vrije wilde vrouw.

Als eerste was er het boek "Godinnen van eigen bodem" van Ineke Bergman en haar Facebookpagina. Super leuk om te lezen want hun spiritualiteit draait volledig om godinnen die plaatselijk vereerd werden, en met plaatselijk bedoel ik Plaatselijk. Vandaag hadden ze het over Tanfana een Godin die in Oldenzaal haar eigen tempel had en waarvan de offersteen nu op het marktplein staat. Laat ik nu net uit de buurt van Oldenzaal komen! We komen er nog regelmatig omdat de grootouders er graag op vakantie gaan. De steen heb ik dus vaak zien liggen en als klein kind hebben we er vaak omheen gespeeld. Vandaar sprak Tanfana mij aan, en wat gegoogle verder ben ik wat wijzer over Tanfana.

Een lang verhaal kort gemaakt was Tanfana een lokale godin die ook wel "Spinster van de Levensdraad" genoemd werd. In de omgeving zaten toendertijd veel herders (nu zijn het er nog relatief veel, maar natuurlijk stukken en stukken minder dan een paar honderd jaar geleden) en het lijkt bijna vanzelfsprekend dat vrouwen dan een hoop te spinnen en weven hebben. Maar het leukste vond ik dat Tanfana een afgeleide vorm is van Freija. Alleen gebruikte de schrijver niet de naam Freija maar en lokale naam Vrije. Prachtig!

Het volgende was een project als publiciteitsactie rond het boek "De Wildevrouw" van Katja De Man. Ik werd uitgenodigd door een vriendinnetje van me en ik ben er alvast gek van! Vanaf 1 november gaat ze elke dag een opdracht online zetten zodat iedereen haar eigen Wildevrouw kan ontplooien. Dat is alvast een challenge die ik ga meedoen!

Als laatste werd ik door een medepinster (ja pinster, als in pinterest ;) )gewezen op een pracht project dat Womb Blessing heet. Het zijn rituelen die opgestuurd worden vanuit het Verenigd Koninkrijk met meditaties, oefeningen en een energie healing van op een afstand. En het leukste hieraan is dat de meeste teksten allemaal vertaald zijn naar het Nederlands en een heleboel andere talen. Maar zo is dit een project dat voor iedereen bereikbaar is! Super toch?

Dit zijn de projecten die mijn steun dragen de laatste paar weken en die me ertoe aanzetten tot het volgen van mijn doel voor volgend jaar. Maar dat is voor een volgende blog ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten