zaterdag 25 oktober 2014

Kali

Op aanvraag schrijf ik vandaag een blog over Kali, een van mijn favoriete godinnen. Sinds het begin van mijn pad ben ik geïnteresseerd in de nieuwe maan en de meer duistere godinnen. Niet op een macabere of creepy manier maar om hun connectie met het innerlijk en het zelf van een persoon. Dit zijn de godinnen die je laten nadenken en werken aan jezelf.



Kali kwam ik tegen in een droom, natuurlijk had ik haar naam al eens in heel wat lijsten van godinnen voorbij zien komen maar haar voorkomen schrok me af, net als haar mythologieën dus ik had haar wat links laten liggen. Maar in de droom kwam haar naam weer naar voren en hoewel ik ervan schrok heb ik haar sindsdien meer bestudeerd en ik kan haar begrijpen. In de correspondenties van deze godin vinden we vooral zaken als bevrijdster van angst, beschermster van de waarheid en brengster van dood. Maar wat zijn de echte verhalen achter Kali?

Ze is een complexe godin vol symboliek. Haar donkere huidskleur de vele armen en de attributen van kali zijn essentieel voor het begrijpen van deze godin. Zo bestaat de ketting uit precies vijftig schedels, die elk voor een letter uit het alfabet staan. Haar rok of gordel vertegenwoordigen de mogelijkheid tot werk. Alle mogelijke werkzaamheden worden gedragen door Kali. Dit zijn aspecten die verwijzen naar haar creativiteit en scheppend vermogen. Maar Kali is ook duister en wraaklustig zoals haar verhalen vertellen.

Er gaan veel verhalen rond over haar moordend karakter. De eerste vertelt over een demon die niet te verslaan is door de goden. De demon heeft namelijk als kracht dat elke druppel van zijn bloed dat de grond raakt een kloon van hem voortbrengt. Dus als de goden hem verslaan door bijvoorbeeld zijn hoofd eraf te hakken komen er duizenden klonen tevoorschijn. Ze zijn ten einde raad als ze Kali om hulp vragen. Kali spreid haar tong over het slagveld zodat elke druppel bloed wordt opgevangen en er geen klonen meer ontstaan. Dit leidt de goden tot de overwinning. Dit verklaard waarom Kali vaak wordt afgebeeld met een uitstekende tong. Een ander verhaal dat uitleg geeft over haar tong zegt dat Kali haar partner stoorde tijdens een meditatie, niet uit haar woorden kwam en daarom van verbazing haar tong uitsteekt. Nog een ander verhaal vertelt dat Kali maar een alter ego is van Parvati als deze de opdracht krijgt om achter verschillende demonen aan te gaan. Zo zie je maar hoe veel de verhalen onderling verschillen als het om godheden gaat en dat onderzoek nodig is om een godin te begrijpen.

We hebben nu Kali gezien als een kwaadaardige godin, maar ze heeft ook een lieve en verzorgende kant over zich. Zo is ze Shiva's partner in de Tantra traditie. Door haar vernietigende kracht heeft ze een waas van verboden vrucht om zich heen hangen. Ze is goed gevormd en gaat niet verscholen achter kleding. Achter haar vurig uiterlijk gaat een heleboel liefde en loyaliteit schuil. Men moet haar maar roepen en zij komt hen helpen. Als als men haar dierbaren pijnigt dan komt zij hen straffen. Maar bovenal is ze zichzelf. En dat maakt dat Kali voor mij een prachtige godin is.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten