zaterdag 1 november 2014

Tarot: 2 van Zwaarden

Daar gaan we dan! De twee van Zwaarden is de volgende kaart op mijn reis door het tarot. 



Dit is de Rider Waite kaart, de geblinddoekte vrouw met de twee zwaarden in de hand. Ze heeft een defensieve houding door de zwaarden voor zich te kruisen. Achter haar zien we de zee met wat rotsen en de maan aan de hemel. De vrouw doet denken aan Vrouwe Justitia met de blinddoek. Maar ze geeft me ook een beetje een onwetende en afhoudende houding, ze houdt alles af en laat niets of niemand in haar buurt komen. Dit doet me denken aan een vrouw die gekwetst is en nu dit wil voorkomen. 

Na een opmerking in een tarotgroep, waar ik recentelijk lid van ben, moet ik opmerken dat ik hier de maan zie in haar groeiende fase. Met dat in het achterhoofd lijkt dit dan een opbouwende kaart. Misschien iets als het idee beschermen dat met de aas van zwaarden aan kwam waaien.

Theorie:
Ik kijk voor het kleine arcana eerst naar de titel die de kaarten gekregen hebben van Crowley en voor de zwaarden 2 is dat Vrede. Nu kan ik me vinden in veel dat er gezegd wordt over deze kaart, maar vrede? Ik vraag me af hoe iemand vrede kan hebben door het hart te sluiten? Maar aan de andere kant zodra je het gevoel van vrede en geluk gevonden hebt kan het bijna natuurlijk lijken om al de rest buiten te willen sluiten om zo dat gevoel te behouden. 

Verder houdt de vrouw de zwaarden voor haar borst ter hoogte van haar hartchakra. Dus dit vertelt ons dat deze kaart wel degelijk met gevoel en relaties te maken hebben. Zeker als de zee op de achtergrond mee wordt genomen. Vanuit het hartchakra kunnen we 2 grote gevoelens bepalen: liefde en angst. De vrouw op de kaart is duidelijk angstig. Vanaf het moment dat ze zich openstelt, de zwaarden neerlegt en de blinddoek afdoet zal ze een staat van liefde en vrede bereiken.

Bij de twee van zwaarden is het handig om even een kijkje te nemen bij de Hogepriesteres (II: 1 + 1 = 2) en Gerechtigdheid (XI: 10 + 1 = 11: 1 + 1 = 2). Beiden hebben dezelfde zittende houding als de zwaarden 2. Maar de Hogepriesteres is het toonbeeld van liefde en Gerechtigheid is een beeld van, ja toch wel, angst. En het is tussen die combinatie dat de vrouw van zwaarden 2 zal moeten kiezen voor het een of het ander.

Als laatste wil ik nog meegeven waarom ik de persoon op de kaart vrouw noem. Er blijkt namelijk in mijn bronnen wel eens verwarring te zijn over het geslacht van de persoon. Volgens mij geeft de houding van de zwaarden het geslacht aan. Het oersymbool voor de vrouw is de V. Dit is de kelk, de baarmoeder waar het leven uitkomt. Dus de persoon op de kaart is een vrouw volgens mij.


Oef... Dat was de theorie. Nu ga ik eens nadenken over de uitwerking van deze kaart!


12-11-2014: Bij deze kaart had ik toch wel even wat moeite om op een passende quote of affirmatie te vinden. Maar vanmorgen heb ik me eraan gezet en hier is ie dan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten