dinsdag 11 november 2014

Wandelaarster van mijn pad

Het pad dat we bewandelen zegt zoveel over ons. De benamingen die we gebruiken, de uitspraken die we doen en de acties die we ondernemen. Ik vraag me de laatste tijd vaak af waarheen ons pad ons leidt. Paden kan je vergelijken met wandelingen door het bos. Soms kiezen we ervoor om van richting te veranderen op kruispunten, soms neemt een pad een onverwachte wending. Aan het einde van de wandeling hebben we iets nieuws gezien, misschien wel ook iets nieuws geleerd. Maar wandelingen veranderen ons en zo ook onze paden.



In de spiritualiteit hebben we het vaak over het "Pad".Dit is de som van alle keuzes die we maken en verteld waarom we geloven wat we geloven en doen wat we doen. Het pad bepaalt ons. Vroegere ervaringen zorgen ervoor dat we later andere keuzes maken, dat we situaties vermijden of waarom we niet doorlopen maar van richting veranderen. Soms ben je verdwaalt en moet je een stukje teruglopen, soms vind je een shortcut.

Vlak voor Samhain heb ik nagedacht over hoe mijn pad er nu precies uit ziet. En eigenlijk ben ik er nog steeds niet voor 100% uit wat wel en wat niet. Ik ken wel mijn hoofdelementen inmiddels, gelukkig maar! Toen ik begon met nadenken over mijn pad kwamen al snel een aantal vragen, dit lijken me de meest essentiële vragen die iedereen zullen helpen

Q: Voor wie bewandel ik dit pad? 
A: Voor mij! Ik ben degene die gelukkig moet worden van mijn leven en keuzes!

Q: Wat is voor mij belangrijk?
A: Mijn vrouw-zijn, vrijheid en rust.

Q: Welke elementen vind ik interessant en leuk om te doen?
A: Ik hou van de godin en vrouwelijkheid, divinatie en de natuur. Dat zijn mijn persoonlijke interesses en deze haal ik uit mijn eigen leven. Daarvoor hoef ik niet ver te zoeken, deze elementen waren al aanwezig in mijn dagelijks leven.

Q: Waarom ben ik ooit begonnen met de recente ontwikkelingen zoals hekserij?
A: Omdat hekserij voor mij betekent dat ik bezig met met ontplooiing en groei. Ik heal waar ik bij sta en leer met mezelf en het leven omgaan.

Na deze vragen kreeg ik een duidelijke omlijning over wat ik wil en denk. Speciaal voor Samhain heb ik hier mijn doelen ook op afgesteld. De laatste maanden heb ik geleerd wat de basis is van hekserij, en hoewel ik akkoord ga met het meeste missen een aantal elementen. Die elementen breng ik gewoon in in mijn eigen spiritualiteit. Lekker puh, dan ben ik maar geen heks meer voor de volle 100%. Ik ben Loena, ik ben mezelf en ik wil er geen labels meer op plakken. Ik ben een zwerver, een studente en een wandelaarster van haar eigen pad. Dat ik er nu iets meer vrouw in gooi, en iets meer maan- en seizoensfasen en iets minder rituelen dat kan geen kwaad want dat werkt voor mij. 

Dat is waar het uiteindelijk om gaat, je eigen manier vinden. 



Liefs Loena


Geen opmerkingen: