donderdag 6 november 2014

Wij leven in een Martiarchaat...

Excuseer?! Dit was wat ik hoorde vandaag: "Wij leven in een matriarchaat". Uitgesproken door een mannelijke klasgenoot van mij. Het enige wat ik op dat moment voelde was een enorme drang om te stuiteren, te schreeuwen en hem eens te vragen waar the fuck hij het over heeft. Soms doet het me verdriet als mensen woorden gebruiken waar ze zelf geen idee van hebben wat het eigenlijk inhoudt.

Zijn uitleg? Ja in de winkelstraten is alle reclame gericht op de vrouw. Ik kon gewoon geen woord meer uitbrengen. Gericht op de vrouw? Gericht op de vrouw??? Een vrouw is niet visueel ingesteld, het vrouwelijke is niet competitief ingesteld en een vrouw is al helemaal niet ingesteld op het kijken naar onwaarschijnlijke figuurtjes de hele dag. Potverdikkeme (en al de rest)! Een man is ingesteld op visuele reclame, wij vrouwen zijn (over het algemeen) beter met teksten en woorden. Wat in vredesnaam denkt hij wel niet te zeggen?!

Wij leven in een Patriarchaat. Punt. Onze maatschappij is ingesteld op de man, nog altijd. Hierin is geen discussie mogelijk. Mannen krijgen sneller werk, vrouwen hebben meer moeite om hetzelfde te verdienen als een man als we toch dezelfde taken hebben, en vrouwen worden sneller afgedankt zodra iemand over hun kinderwens iets te horen krijgt. En dan heb ik het nog niet eens over de agressie in onze maatschappij, roven, moorden, verkrachtingen. Zijn dit zaken die wij als vrouwen hebben uitgevonden? Hebben vrouwen het idee geopperd om als seksueel speeltje afgedaan te worden? En hebben wij als vrouwen ooit een hiërchie bedacht waarbij wij een minderwaardige maatschappelijke rol spelen dan mannen? Geen enkele weelderige bos haar die hier aan denkt...

Hiervoor hebben wij het feminisme nodig. Hiervoor heb ik het nodig dat vrouwen naar het UN reizen om hun verhaal te doen. Hiervoor strijd ik. Wij leven niet in een Matriarchaat. Ik leef in een Patriarchaat waar een man meent dat hij al dit mag zeggen. Ik leef in een wereld waarin mannen denken beter te zijn dan vrouwen, waarin mannen menen het slachtoffer te zijn.

 Dit is geen wereld waarin ik wil leven. Geef mij maar een echt Matriarchaat, in al zijn glorie. Geef mij een wereld waarin ik mag zijn wie ik ben, waarin ik elk beroep mag doen dat mij ligt. Geef mij deze utopische wereld waarin mensen elkaar niet kleineren, elkaar niet voor rotte vis uitmaken en nemen wat zij menen recht op te hebben. Geef mij een wereld met wederzijdse ondersteuning. Geef mij een wereld vol respect. Geef mij een wereld waarin de Moeder wordt geëerd naast de zijde van haar partner. Geef mij een Matiarchaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten