zondag 2 november 2014

Samhain ervaringen

Het afgelopen weekend was het Samhain! Whoehoe!!! En tjonge zo goed gevierd heb ik het nog nooit :D Dit was alvast het weer en het uitzicht dit weekend. Prachtig niet? Het was dan ook het warmste 1 November sinds het begin van de metingen. 


Maar het ritueel, dat was weer heerlijk al heb ik het door omstandigheden in twee keer moeten doen. Het ritueel bestond uit 3 delen: een vooroudermeditatie, een spiraal voor het nieuwe jaar en het vaststellen van doelen.  

Voor de vooroudermeditatie heb ik een ander moment uitgekozen een dag later. Ik vroeg mijn overleden dierbaren en gids om aanwezig te zijn voor ik begon. Tijdens de meditatie kreeg ik de kans om een aantal zaken uit te klaren. Er zijn persoonlijke zaken die opgelost moeten worden komend jaar, maar er werden ook beloftes gedaan. Een belofte van groei, een belofte van geluk en een belofte van mijn eigen pad. 

De spiraal is een groot deel van mijn Samhainritueel. Deze wordt namelijk gelegd met stenen die elk voor een herinnering staan die mijn jaar vertegenwoordigen. Vorig jaar waren er 13 stenen, een voor elke maan(d) en dan de middensteen die het zelf vertegenwoordigen. Voor deze Samhain heb ik voor 9 stenen gekozen, 8 herinneringen en  zelf-steen. Nu hoor ik je denken "waarom?! maak je zo weinig mee op een jaar?!". Nee maar ik heb ondervonden dat het tweede deel voor mij niet werkt als er 13 stenen liggen. Maar het eerste eerst, dus er liggen nu 8 stenen en voor de zelf-steen pendel ik van te voren een steen uit, dit jaar was het een stuk Unakiet. Ik zit heel even en kijk wat hij te vertellen heeft voor het volgende jaar. Dan werk ik de spiraal weer naar buiten het nieuwe jaar in door een tarot legging te doen. En hier komt het aantal stenen van pas. Elke maand een legging uitwerken is eigenlijk niets voor mij, dat werkt gewoon niet. Maar wat wel werkt is de periodes tussen de sabbats gebruiken om te leggen.  En daarom liggen er 8 stenen, voor de 8 periodes.



Dan kwam een super leuk deel als intermezzo. Vanuit Carya kwam er het idee om iets voor de leden te doen. En dus heb ik voor het nieuwe jaar voor ieder lid een persoonlijke wens gedaan. Eigenlijk is het altijd leuk om mensen te gedenken in een ritueel en even na te denken over wat de relatie is tussen hem/haar en mij.

Na het intermezzo was het tijd om aan de doelen vast te stellen. Nu heb ik hier al een hele tijd over nagedacht, doelen stel je niet zomaar natuurlijk. De belangrijkste vraag en vragen worden eerst beantwoord voor ik verder kon: Wat wil ik? Waar wil ik heen? En vooral wat is er nodig? En na een paar weken van nadenken over wat ik wil kom ik toch al snel tot een aantal doelen. Zo wil ik zeker mijn tarot afmaken, ik ga een paar kleine projectjes starten, zoals een meditatie- en inspiratieboek, ik ga diepere verbindingen aan met godheden en ik ga aan mezelf werken. En natuurlijk is er een leeslijst opgesteld. Oh en het leukste voor jullie is dat er zijn een doelen gesteld zijn voor de blog!

Na het ritueel stond een een heerlijk pompoensoepje klaar en vriendlief had ons entree voor een halloweenfeestje geregeld, en hoewel ik normaal geen feestbeest ben was dit een superidee! Dus dit nieuwjaar hebben we alvast goed ingeluid!


Happy Halloween!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten